Diumenge 21 de durant l'any - 26 d'agost
(Jo 6, 60-69)
Després d’escoltar l’Evangeli de
sant Joan ens trobem potser en la mateixa situació que aquells que van dir: “són
paraules dures les paraules del Senyor, qui pot escoltar-les?” És Sant Joan
Crisòstom que fa els següents comentaris: Per
què deien que les seves paraules eren dures? Per què prometia la resurrecció i
la vida eterna? Per què deia que
havia descendit del cel? Per què ensenyava que ningú no es podia salvar si no
menjava la seva carn? No té gaire sentit això. Què significava doncs la paraula
“dures”? Alguna cosa difícil d’entendre, que superava la seva força i la seva
intel·ligència, que els espantava, que els feia por… Creien que Jesús Crist els parlava d’Ell mateix en termes
massa elevats.
I més endavant: Qui l’escolta amb un esperit carnal i
terrestre no compren res i no obté cap fruit. Que la carn no aprofita en res,
no es pot referir a la seva carn, doncs, ¿no parla de què cal menjar la seva
carn per viure? Com doncs no pot aprofitar? Escoltar carnalment és entendre al
peu de la lletra, segons els paràmetres de les coses que veiem amb els nostres
ulls de carn, segons les lleis naturals; tot el que es misteri cal entendre-ho
amb els ulls de l’ànima, és a dir espiritualment. Es carnal creure en Ell com a
fill de Josep i dubtar que havia davallat del cel. El que diu Jesús cal
escoltar-ho espiritualment. En efecte, mirar-lo com el fill de Josep seria
mostrar que no hem entès res del que havia dit; per això diu que veuran el fill
de l’home pujar al cel don havia davallat… només entenent que havia davallat
del cel i que havia de tornar a pujar podien entendre la seva paraula.
Avui no és fàcil
preguntar-se què vol dir escoltar amb un
esperit carnal o amb escoltar espiritualment? A què es referien exactament
els Apòstols i els Pares de l’Església quan feien servir aquestes expressions?
El comentari que a
continuació fa Sant Joan Crisòstom ens ajuda a meditar aquestes preguntes: El Senyor no constreny, pregunta als
deixebles si també ells marxaran, els allibera de tota necessitat, els dóna
llibertat de fer el que voldran. Els dóna testimoni de que no vol que romanguin
amb Ell per obligació ni per força i que més valdria marxar que restar així. Quan
Pere en nom del dotze li diu que Ell té paraules de vida eterna i que “hem sabut
i hem conegut que ets el Fill de Déu”, ¿no veieu clar amb aquesta resposta que
no eren les paraules del Crist el que escandalitzava als oients, sino la seva
pròpia mandra,
la corrupció i la
maldat? Si hagués guardat silenci, els que li demanaven només l’aliment
corporal i que estaven únicament lligats
a la terra no haurien deixat d’escandalitzar-se. Uns i
altres, tots han escoltat el que Jesús Crist els diu, però els veritables
deixebles, estan en
una disposició contrària; va dir
Pere: "A qui anirem"
Aquestes paraules ens indiquen un gran
afecte i una devoció
veritable. Els Apòstols fan saber que el
seu Mestre era més car que qualsevol
altra cosa, que els seus pares, les seves mares, les seves propietats, i
que aquells que se separen de Jesús no
tenen refugi. Llavors,
perquè ningú pensi que Pere havia dit
"a qui anirem?" perquè
ni ell ni els seus companys no tenien on anar a partir d’aquell moment, immediatament
afegeix el motiu pel qual volen romandre amb Ell: "Tu tens paraules de vida
eterna". Perquè uns escoltaven la
paraula divina amb
un esperit carnal i terrestre, però els
altres escoltaven espiritualment, posant tota
la seva confiança en la fe.
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada