Diumenge 12 de durant l'any - 23 de juny
0. Introducció.
Els diumenges de
durant l’any, com ja sabeu, ben segur hi ha dues línies de reflexió independents.
Una és el missatge de las carta apostòlica, avui Gàlates, i l’altre l’evangeli
. en aquest cicle anual Lluc. El tema de l’evangeli ve reforçat per la primera
lectura i els salm responsorial.
1. La justificació per la fe.
L’apòstol Pau tem que els gàlates es deixin ensarronar pels integristes
jueus que els volen convèncer que el que salva és el compliment dels preceptes
de la llei. Això és fals perquè el que salva és la fe en Jesucrist. Per tant el
tema de fons és la justificació per la fe. Després d’exposar que Abraham fou
justificat per la fe, perquè la llei encara no havia estat promulgada, Pau fa
un pas més: la fe ens fa fills de Déu en Jesucrist. Per la fe comprenem que no
només som salvats, sinó que som incorporats a la família de Déu. Hem estat
igualats no pas amb el “cafè para todos”, sinó en el màxim possible: fills de
Déu i, per fills, hereus de les promeses. Déu-n’hi-do!
2.
Un messianisme sorprenent.
L’evangeli ens presenta el primer anunci de la passió.
L’escena se situa cap al final del període de
la predicació a Galilea. Ja se les ha tingut amb els fariseus i els
mestres de la llei i comprèn que la seva missió profètica pot acabar molt i
molt malament i comença a preparar els deixebles.
En primer lloc fa que els deixebles es facin càrrec de la
seva identitat. Pere, qui, si no?, expressa la fe dels deixebles, que
esdevindrà la fe de l’Església: “Ets el Messies, l’Ungit de Déu”. La confessió
de Pere surt del cor no pas del cap; Pere estima i admira absolutament Jesús,
però no entén ni el messianisme de Jesús ni el Regne de Déu. El messianisme de
Jesús és tan sorprenent que ni Pere ni els seus col·legues no el poden
entendre. Encara que Lluc, que no fa quedar mai malament ningú dels de Jesús,
ens estalvia el “fuig d’aquí, Satanàs ...”, que Marc i Mateu no ens estalvien,
sembla clar q ue queda implícita
la incomprensió dels deixebles.
En segon lloc Jesús fa un advertiment: En coherència amb
la dificultat de la seva acció profètica, el fet de seguir-lo no és un camí
fàcil. El seguiment del Crist comporta la renúncia de si mateix per acollir la
voluntat paternal de Déu, amb el risc que comporta acollir-la del tot, això és
fins a donar la vida. Però donar la vida és adquirir-la en plenitud. Vet aquí
la gran paradoxa.
3.
Conclusió.
Si avui ens fessin la mateixa pregunta, sens dubte
contestaríem el mateix que Pere. Ara bé, què comporta en la nostra vida la
confessió de la fe? Pensem-ho! Podem anar tirant, no mirant, no escoltant i no
parlant. Qui dia passa any empeny, que són quatre dies! Això no es viure en
cristià. Si estem realment enamorats del Crist, com diu el salm, com hi
corresponem? De quina manera estem entregant la nostra vida en el servei com
Jesús va fer? Sentir com Jesús i amb
Jesús és el credo de veritat, el credo que dóna sentit a la pròpia vida.
Mn. Josep Espluges
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada