Diumenge 24 de durant l'any - 15 de setembre
Evangeli de Lluc 15, 11 – 31.
La
paràbola del fill pròdig
La paràbola del fill pròdig, igual que les
altres dues, anava adreçada als fariseus i als mestres de la Llei, perquè Jesús
els va sentir que murmuraven i deien que s’ajuntava amb publicans i pecadors de
tota mena, i que menjava amb ells. Aquest és el capítol de les tres pèrdues:
l’ovella, la dracma i el fill. La del fill pròdig és una paràbola que no la
trobem en els altres tres evangelis, per tant ens aturarem a comentar aquesta.
- I començà (v. 11-14): “Un home tenia dos fills, i el més jove va dir al pare: Dóna’m la part
de l’herència que em pertoca. I, quan la va tenir, pocs dies després, se’n va
anar a una terra llunyana, i allà va viure perdudament dilapidant la fortuna
que portava. Quan es va quedar sense diners sobrevingué una gran fam en el
territori, i va començar a passar gana...”
Potser es creia que els diners li durarien tota
la vida, i en els diners confiava. Els creients sabem que no els diners, però
sí l’amor i l’afany pels diners és
l’arrel de tots els mals. (1 Tim. 6, 10)
- “I
reflexionant, es va dir: Quants jornalers a casa del meu pare tenen abundància
de pa, i jo aquí em moro de fam.”
“Qui té
fam somia pa...” diu la nostra dita. I la necessitat de menjar el pa de casa
del pare, encara més li punxava l’estómac. Però, posats en la realitat
espiritual, els fills de Déu sabem que no hi ha altre Pa com el de la casa del
Pare. “Jo sóc el pa de vida...”, va dir Jesús. La fam pot fer
tornar un pecador a Déu, però no necessàriament. Recordem el profeta Amós: “Us vaig fer passar amb les dents ben netes,
i manca de pa a tota la terra, i amb tot no us heu convertit a mi –diu el
Senyor.” (4, 6)
- “M’aixecaré
i aniré a trobar el meu pare i li diré: Pare, he pecat contra el Cel i contra
tu; ja no sóc digne que em diguin fill teu; tracta’m com a un dels jornalers. I
se’n va anar a trobar el seu pare.”
Comença a fer els passos de persona penedida: “...he pecat contra el Cel...” Així ho
expressava David (Salm 51, 4): “Contra tu
he pecat, només i especialment, contra tu...”, després del pecat contra Uries,
per quedar-se la seva dona, (2n Samuel
11). Qualsevol pecat contra algú és un pecat contra Déu. Per tant, la súplica
de perdó ha d’anar adreçada a ell. Però, a més a més, i tant!, hem de demanar
perdó a qui hàgim ofès, tant si és per equivocació o maliciosament.
- “Encara
era ben lluny quan el seu pare el va veure venir, i, commogut, va córrer i se
li va tirar al coll i el besà.” I ja
no pot dir allò de “tracta’m com a un dels
jornalers.” El pare mana als criats
que el vesteixin, el calcin i li donin un anell. I tot, tot, perquè “el fill seu era mort i ha tornat a viure;
s’havia perdut i ha estat trobat. I es van posar a celebrar-ho.” (v.24). “... hi haurà més goig al Cel per un sol
pecador que es penedeixi, que no pas per noranta-nou justos que no els cal penedir-se.”
(v. 7).
- “El fill gran era al camp i, de tornada, va
sentir la música i les danses. I cridant un dels criats li preguntà què
passava. “Ton germà ha tornat, i el teu pare ha fet matar el vedell gras perquè
ha arribat sa i estalvi”, li diu el servent. Llavors es va enrabiar i no volia
entrar.”
El sentiment del fill “fidel” no és altre que
l’odi. I, amb un posat sorneguer, utilitza arguments sense tenir-hi cap dret a
fer-ho. Fixem-nos quina actitud de defensor de la hisenda familiar exhibeix, i com
acusa despectivament son germà: “...i
quan ha tornat aquest teu fill, que
ha dilapidat la teva hisenda amb
bagasses, has fet matar per a ell el
vedell gras.”
Considerem aquestes dues persones, els dos
germans. El gran el podem comparar amb els religiosos del temps de Jesús (i amb
els de tots els temps del judaisme i del cristianisme), que precisament són aquells
als quals “dedica” aquesta paràbola: escribes i fariseus. “Qui amb mi no recull, escampa...”, digué el Senyor Jesús. Doncs,
nosaltres ¿creiem en l’afirmació d’aquell convidat al dinar d’un principal dels
fariseus?: “Benaurat qui menjarà pa en el
regne de Déu.” Lluc 14, 15. Amén!
Manel Alonso Figueres
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada