Diumenge 17 de durant l'any - 27 de juliol
Homilies del Parenostre - Breviarium totius
evangelii (TERTULIÀ, De oratione, PL 1,1153)
Diumenge 17-A del temps ordinari: 1Re 3,5.7-12 / Salm 118
/ Rm 8,28-30 / Mt 13,44-52
Un dia Jesús pregava en un indret. Quan hagué
acabat, un dels deixebles li demanà: «Senyor, ensenyeu-nos una pregària...
Jesús els digué: «Quan pregueu digueu:... (Lc 11,1ss).
Hi ha un tresor amagat per a nosaltres i el món
sencer; l’hem de descobrir. És la vida que Déu ens dóna.
Pare nostre, que esteu en el cel:
Trobar la veritat amagada de la pròpia vida és la
recerca del nostre cor inquiet, és la recerca d’aquell que ens és Pare; quan el
trobem llavors sabem qui som; ell és la font d’on ens brolla la vida, és l’amor
primer que ens fa ser. ...nosaltres sabem que Déu ho disposa tot en
bé dels qui l’estimen, dels
qui ell ha cridat per decisió seva; perquè ell, que els coneixia d’abans que existissin, els destinà a ser
imatges vives del seu Fill... (Rm). I ens ha donat Jesús; en Jesús
sabem el que volem ser; ell és paradigma de la nostra humanitat, que és ser fills
del Pare del cel i germans entre nosaltres.
Vingui a nosaltres el vostre
Regne.
Senyor, Déu meu, vós meu fet rei a mi,
servent vostre..., però sóc encara un jove que no sé conduir la gent... Feu al
vostre servent la gràcia de saber escoltar, perquè pugui fer justícia al vostre
poble i destriar el bé del mal; sense això, ¿qui seria capaç de governar aquest
poble vostre tan considerable? (1Re). Una bonica oració la de
Salomó; és també la nostra pregària, també nosaltres som “reis, profetes i
sacerdots” des del dia del nostre Baptisme, som promotors del Regne de Déu en
la nostra realitat d’avui, però amb unes condicions: saber escoltar la voluntat
Déu i les inquietuds dels homes i dones d’avui, cercar la justícia, discernir
el bé del mal...; com si només hi hagués aquesta manera de viure amb
autenticitat la pròpia vida, conscient i compromesa.
Amb el Regne del cel passa com amb un tresor
amagat... El
Regne de Déu és un tresor que ens enriqueix, ens assegura la vida, i és una
experiència humanitzadora i alliberadora, de pau, de justícia, de fraternitat,
d’amor de Déu; és un tresor que portem amagat dins de nosaltres mateixos i al
cor del món que cal descobrir, treure fora, cultivar, fer-lo créixer... L’home que el
troba el deixa amagat i, content de la troballa, se’n va a vendre tot el que té
i compra aquell camp. Res més important que els valors humans que ens fan
persones, germans i amics; la verdadera riquesa és la humanitat de les
persones; els valors del Regne són petites joies que adornen la nostra vida,
que portem al cor i a l’enteniment, són els valors personals i comuns que han
de sortir fora, i fer bonica la vida personal i social. També passa amb el Regne del cel com amb un
comerciant que buscava perles fines. El dia que en trobà una de molt preu, anà
a vendre tot el que tenia i la comprà. Som buscadors de tresors, comerciants de valors
humans...; anem a l’essencial, a l’important, que sempre són les qualitats
humanes; és l’aposta de Déu i la nostra per l’ésser humà, la primera opció de
la nostra escala de valors. També passa amb el Regne del cel com amb
aquelles grans xarxes que, tirades a l’aigua, arrepleguen de tot. Quan són plenes, les
treuen a la platja, s’asseuen i recullen en
coves tot allò que és bo, i llencen allò que és dolent. Cal triar com volem ser
i, així, el Regne de Déu és referent, judici final de l’amor, criteri últim que
diferencia el que és humà i el que no. Els mestres de
la Llei que es fan deixebles del regne del cel són com aquells caps de casa que
treuen del seu cofre joies modernes i antigues (Mt). El Regne de Déu són els
anhels de vida d’avui i d’abans, dels pobres de la història dels qui encara se
sent la seva veu silenciada i ofegada; el Regne de Déu recull les aspiracions
humanes més fondes de sempre, les que el Pare ha posat en el cor humà, encara
per realitzar.
Faci’s la vostra voluntat, així a
la terra com es fa en el cel.
... la llei farà les meves delícies. Jo
aprecio els vostres manaments... (Sl). La voluntat d’aquest
Pare és creadora de vida i alliberadora de les persones, els seus fills; és la
llei de l’amor, de la dignitat humana, que governi la societat i el món; de
l’amor del Pare passem a la fraternitat
universal en un món tocat per la violència i la injustícia...; una llei
d’encarnació en les realitats humanes concretes.
El silenci i el
viure des de dins la vida, són el millor espai per sentir Jesús, acollir el
Regne de Déu.
Mn.
Miquel Garcia Bailach
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada