Diumenge 6 de durant l'any - 15 de febrer
(Mc 1, 40-45)
Un leprós
el vingué a trobar i, agenollat, li suplicava: Si vols, em pots purificar.
“Si vols, em pots purificar.” Qui pronuncia aquests
mots davant del Crist? Qui té necessitat de purificació? La “catarsis”, que
traduïm per purificació, és, en el sentit original, també sanació, conversió,
terapia o guarició. Però guarició i sanació de què? Conversió de què i en
què?... El leprós, a la Llei mosàica, ve a ser el prototip de l’impur, de qui
és incapaç de salvar-se, de l’exclòs del temple i de la comunitat, de la Promesa
de la Vida en Déu; i per tant, en l’Evangeli és figura de qui és indigne de
rebre el Senyor, de rebre Crist, de qui no té possibilitat de participar en la
Vida Divina, de rebre l’Esperit Sant.
Estem fent els primers passos cap a la Quaresma; ens
és ara adient el record del Pares del desert, dels sants ascetes, la memòria de
l’ensenyament dels monjos que dedicaren, com atletes de l’esperit, tota la vida
al combat espiritual per tal de conèixer Déu. Per ells les paraules de la carta
de Sant Joan són la primera guia: Si
afirmàvem que no tenim pecat, ens enganyaríem a nosaltres mateixos, i la
veritat no estaria en nosaltres. Però si reconeixem els nostres pecats,
ell, que és fidel i just, ens els perdonarà i ens purificarà de tot mal. Si afirmàvem que no hem pecat, el
tindríem per mentider, i la seva paraula no estaria en nosaltres.(1Jn
1,8-10). Cap home és sense pecat, excepte el Déu-home, el Crist que es féu
igual en tot a nosaltres excepte en el pecat. La convicció i el coneixement de
que tot allò que és humà està sotmès al pecat es fonamenta en el coneixement de
l’home que ens ofereix l’Evangeli i els escrits del Apòstols. Afirmar que l’home no necessita purificació és
afirmar que és igual a Déu, i per tant la major de les idolatries. Voler
relativitzar o negar el pecat és caure en el pitjor dels pecats. Quan l’home
nega el pecat, s’intenta salvar a si mateix i, com afirma una coneguda dita, és com aquell que, ofegant-se al mar, vol
salvar-se estirant-se a si mateix dels cabells. I sobretot, qui afirma que
no necessita purificar-se, afirma que no necessita el Crist i, fent-lo, afirma
que Déu és mentider, ja que Ell digué que venia a salvar-nos del pecat. I per
què hauria vingut al món, patit, mort i ressuscitat si no haguessim tingut
necessitat de ser rescatats del pecat?
Sant Isaac de Síria diu: “ Si algún no es reconeix
com a pecador, la seva pregària no és acceptada per Déu”. Llegim La santa escala de sant Joan Clímac i
reconeguem en el mirall que ens ofereix les nostres febleses; o Els apotegmes dels Pares del desert i
aprenem que és la humilitat el primer pas per adreçar-se a Déu: “Preguntaren a
un ancià: “Com pot ser que alguns diguin que veuen àngles? Ell contestà:
“Benaurats aquells que veuen sempre els seus pecats.”
Potser direm, “el leprós és una cas extrem
d’impuresa; la majoria de nosaltres és cert que pequem, però no en aquest
extrem”. Però l’efecte de la transgressió d’un dels manaments del Crist no ve
de la gravetat del manament, segons una escala fonamentada en una concepció en
excès jurídica, de retribucions i compensacions, sinó del testimoni que, quan
els incomplim, donem davant del món. I per altra banda, ¿qui de nosaltres és
capaç de jutjar ammb els judicis de Déu? Conèixer el propi pecat, fer actual el
significat existencial del nostre estat caigut, esdevé doncs la primera
necessitat en el camí per la salvació. Per aquest primer pas és necessari
iniciar el combat decidit contra l’orgull, contra l’amor propi. És l’únic camí
que ens pot ajudar a obrir la porta de la humilitat. La Fe ens durà a la
Pregària, la Pregària a l’Amor, l’Amor a la Humilitat, per la Humilitat rebrem
la Gràcia, per la Gràcia, la Purificació de l’esperit, veritable camí de
conversió en el que tot cristià està compromès.
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada