Diumenge 2 de Quaresma - 25 de febrer de 2018
Mc 9, 2-10
La narració de
"la transfiguració" de Jesús, segons l'Evangeli de Marc, ens situa en
un escenari històricament molt familiar, ja que a l'Antic Testament la muntanya
del Sinaí va ser el lloc de trobada entre Déu i l'home.
Jesús es fa
acompanyar per tres apòstols: Pere, Jaume i Joan, que sense saber-ho es
convertiran en testimoni fidedigne d'un dels moments clau de l'evangeli, la transfiguració
que es produeix en Jesús per revelar-nos
la seva naturalesa divina.
Allà a la muntanya,
immersos en un silenci contemplatiu, Jesús es transforma. Tot el seu ésser es
revesteix d'una metamorfosi que endinsarà els ulls dels apòstols en una mirada il·luminada
pels ulls de la fe. Observen Jesús fulgurant, "el seus vestits es tornaren
resplendents i tan blancs que cap tintorer del món no hauria pogut
blanquejar-los així". És el moment que ens mostra la transcendència de
Jesús, i els apòstols fan experiència d'un fet que s'escapa a la seva
comprensió, un fet que els supera, perquè prenen consciència que aquesta
blancor només pot ser obra de les mans del creador.
Jesús apareix en
mig de dos grans profetes de l'Antic Testament que representen el passat i que
van rebre la revelació de Déu: Elies, el gran
profeta que anunciava la vinguda del messies, i Moisès, el mestre de la
llei que va alliberar el poble d'Israel. Al mateix temps, els apòstols Pere,
Jaume i Joan representen el moment present, l'aquí i l'ara, per això a ells no
se'ls hi acudeix res més que dir:
"Rabí, és bo que estiguem aquí dalt. Hi farem tres cabanes: una per a tu,
una per a Moisès i una altra per a Elies". Però, paradoxalment, el relat
ens mostra com Jesús és el futur en el qual es culmina el present i el passat,
perquè Jesús és "el messies" que havia estat anunciat, i al mateix
temps és "el salvador" que ha vingut ara per alliberar-nos, per
sempre, dels nostres pecats.
Finalment, se sent
la véu de Déu que diu: "Aquest és el meu fill, el meu estimat;
escolteu-lo". Sí. escolteu Jesús, obriu el vostre cor a la Paraula del Fill estimat perquè ell és el
Verb que s'ha fet carn. I "mentre baixaven de la muntanya, Jesús els va
demanar que no expliquessin a ningú allò que havien vist, fins que el Fill de
l'home hagués ressuscitat d'entre els morts". Aquest silenci que demana
Jesús, aquest silenci messiànic, és imprescindible en aquell moment perquè no vol confondre ningú, sap que encara no
estan preparats per entendre el que esdevindrà la seva passió, mort i
resurrecció. Perquè serà en el moment de la resurrecció quan comprendran tot el
que a la muntanya els hi ha estat revelat.
Paqui
Rodríguez Báñez
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada