Diumenge 22 de durant l'any - 2 de setembre de 2018
Els
fariseus i alguns mestres de la Llei que havien vingut de Jerusalem es van
reunir entorn de Jesús, i
s'adonaren que alguns dels seus deixebles prenien els aliments amb les mans
impures, és a dir, sense haver fet la cerimònia de rentar-se-les. Cal saber que
els fariseus, i en general tots els jueus, guarden la tradició dels antics i no
es posen a menjar si abans no s'han rentat les mans ritualment; i
encara, quan tornen del mercat, no mengen sense haver fet les ablucions; i observen per tradició
moltes altres pràctiques, com purificar amb aigua copes, gerros, safates
i fins els divans on mengen.
Els
fariseus, doncs, i els mestres de la Llei preguntaren a Jesús:
-Com és que els teus deixebles no segueixen la
tradició dels antics, sinó que mengen amb les mans impures?
Ell els
respongué:
-Amb
tota la raó Isaïes va profetitzar de vosaltres, hipòcrites, quan va escriure:
Aquest
poble m'honora amb els llavis,
però el
seu cor es manté lluny de mi.
El culte
que em donen és buit,
les
doctrines que ensenyen
són
preceptes humans.
Vosaltres
abandoneu els manaments de Déu i observeu la tradició dels homes.
Llavors
Jesús tornà a cridar la gent i els deia:
-Escolteu-me tots i enteneu-ho bé: No hi ha res
del que entra a l'home des de fora que el pugui fer impur; només allò que surt
de l'home el fa impur.
Perquè de dintre el cor de l'home surten les intencions dolentes que el
porten a relacions il·legítimes, robatoris, assassinats, adulteris, avarícies,
maldats, trampes, llibertinatge, enveges, injúries, arrogància, insensatesa.
Tot això dolent surt de dintre i fa impur l'home. Evangeli de Marc 7,1-8.14-15.21-23
Jesús va passar per alt determinades tradicions
del judaisme del seu temps (ablucions, ritus de purificació, el descans del
dissabte...). Podríem dir que va ser un home poc exemplar religiosament, però
irreprotxable cívicament. Jesús va viure i practicar la seva espiritualitat “d’una
altra manera”, lliure de la “lletra petita” de la llei per orientar-se al seu
fons espiritual: estimar al proïsme, de manera molt especial els darrers i “exclosos
del sistema”, i cercar la seva felicitat,.
A vegades, escriu el teòleg J. M. Castillo: no
hi ha més remei que permetre o tolerar coses diferents a les costums o a les
lleis per assolir un bé superior com feia Jesús quan curava malalts en dissabte.
La voluntat de Déu no pot ser substituïda per les tradicions humanes, incloses
les religioses, quan aquestes no estan al servei del bé i la felicitat de les
persones.
El perill de confondre la pràctica religiosa amb
el seguiment al Crist sempre és present, tant en el temps de Jesús com en el
nostre. Amb la cita del profeta Isaïes, Jesús denuncia el pecat d’aquella
generació: Vosaltres abandoneu els manaments de Déu i observeu la tradició dels
homes. La joia implícita en la vivència espiritual no pot quedar ofegada sota
normes negatives i tradicions més humanes que bíbliques.
Sens dubte, les directrius
socials o religioses, són elements de judici que el cristià ha de tenir en
compte a l’hora de discernir el que Déu vol d’ell en cada situació o
circumstància concreta. Ara bé, la darrera paraula, al prendre una decisió, no
la té la norma o el costum; sinó l’Esperit de Déu que ens fa veure el que
agrada al Senyor ja que el cristià ha estat alliberat per Crist de l’esclavatge
que comporta la submissió acrítica de la llei. Les tradicions no poden ocupar
el lloc que correspon a Déu i als valors del seu Regne.
El criteri definitiu no és tant la força del
costum, els convencionalismes, les pressions socials o familiars, sinó l’obediència
a Déu que té la seva concreció en l’estimació al proïsme. Serà l’amor i el
reconeixement de la dignitat de l’ésser humà el que ens permetrà descobrir en
cada situació el més adient, tant per nosaltres com per les persones que
estimem.
Quan hom només pensa en complir amb els “deures”
(tradicions, costums, pràctiques religioses formals...) és una persona
preocupada per la seva conducta; mentre que qui es preocupa per les “necessitats”
dels altres cerca el seu bé i la seva felicitat. Exemple de persones orientades
al acompliment dels deures van ser el religiosos de l’època de Jesús, descrits
en aquest text de l’evangelista Marc, que criticaven que el Mestre de Natzaret
no seguís, fil per randa, les antigues tradicions; en canvi Jesús va ser una
persona orientada a atendre les necessitats dels altres, malgrat això comportés
el conflicte amb els fonamentalistes del seu temps.
Cal defugir
d’una pràctica religiosa rutinària si no volem escoltar també nosaltres les dures paraules de Jesús:
Aquest
poble m'honora amb els llavis,
però el
seu cor es manté lluny de mi.
La nostra responsabilitat, escriu el teòleg José
Antonio Pagola, no és repetir el passat, sinó fer possible als nostres dies l’acolliment
de Jesucrist, sense amagar-lo ni enfosquir-lo amb tradicions humanes, per molt
venerables que puguin semblar.
Jaume Triginé
Cristià de tradició protestant
Membre de Junta Directiva del Centre Ecumènic de
Catalunya
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada