Diumenge 24 de durant l'any - 16 de setembre de 2018
(Mc 8, 27-35)
Com podem convèncer als homes i
dones d’avui, que refusar les alegries que ens procura la vida que vivim és
l’únic camí que pot obrir les portes del cor i accedir a la veritable vida...
Que acceptar les ‘paraules dures’ de l’Evangeli és acceptar rebre el bàlsam
espiritual per suportar i guarir les ferides de la nostra ànima, de les nostres
vides, que cap altre remei d’aquest món guareix... que la contrició és
necessària perquè obre la veritable humilitat, no als ulls dels homes, sinó
davant de Déu, el nostre Senyor, Creador i
Redemptor... El nostre món busca paraules amables, suaus, tendres... i
tanmateix som cada cop més conscients de què les ferides que patim són
profundes i gairebé mortals...
‘I els
manà fermament que no parlessin amb ningú d’això’
Nostre Senyor havia passat quasi bé tres anys
ensenyant als deixebles, amb la paraula, les obres, l’exemple, fent-los
col·laboradors seus i donant-los poder per guarir malalts i expulsar dimonis. ¿No
els havia ja mostrat clarament que Ell era el Fill de Déu, el Messies que
esperava Israel? Quin és el motiu d’aquesta prohibició de proclamar la veritat?
La dura i sorprenent paraula a Pere ens ho fan entendre: ‘Fuig del meu davant,
Satanàs!’ L’Apòstol Pere davant la pregunta ‘i vosaltres qui dieu que sóc?’ li
proclama Fill de Déu, avançant-se als altres deixebles. Com és que tot seguit
l’aparta del seu costat amb aquesta frase tan dura?
Sí, el mateix Pere, davant de
l’anunci del Senyor de la seva passió i mort, cau en la temptació i es deixa
portar per una manera de pensar carnal, volent impedir els sofriments del
Mestre i buscant les felicitacions per la seva actitud. Aquest pensament i
aquest desig –humanament lloables–, són qualificats de Satanàs pel Senyor!
A prop ja de la seva passió i
mort a la Creu, arriba també el final de l’aprenentatge i la instrucció dels
deixebles que els faria capaços de suportar el que vindria més tard, de
mantenir-se ferms, de passar les darreres proves i estar en disposició de
predicar l’Evangeli a tot el món.
Els deixebles encara havien de
passar les proves de Getsemaní, del Gòlgota, del sepulcre; i encara
l’abandonament, deu dies després de la seva Ascensió! Nosaltres, si volem
seguir el camí del Crist, no basta un fe de paraula, ni tan sols d’obres...
Confessar que Jesús és el Crist, el Fill de Déu, el Messies Redemptor, no
sembla ser suficient per obtenir la Salvació... també els dimonis el
reconeixien i tremolaven!
Acceptar la Creu, acceptar perdre
la vida per Ell i per l’Evangeli –l’anunci joiós– és la prova definitiva del
nostre amor, de la nostra decisió ferma i inamovible, la nostra acceptació
irrevocable de la Seva promesa.
Refusar-se un mateix, fins a la
mort és seguir-lo, en el camí de la Creu, que certament és patiment pels
nostres ulls carnals, però també és el camí de les virtuts, de la fortalesa, la
paciència, la temprança, la humilitat i l’amor. Perdre el consol del món amb
les seves alegries efímeres no tindria sentit si no fos per guanyar la Vida
veritable. El camí de la Creu només té sentit i acompleix el seu objectiu quan
es fa per Ell i amb Ell. No és la nostra salvació individual, és la
col·laboració amb el Crist per a la salvació del món el que Ell ens té
reservat. Col·laborar amb Ell és ser el seu testimoni, compartir amb Ell el camí
de la Creu que du a la Resurrecció.
A l’Evangeli, sovint el
camí del Senyor és preparat per ‘paraules dures’. Per exemple sant Joan
Baptista anomena als fills del jueus ‘raça d’escurçons’. El P. Sofroni ho
explica així: ‘per mitjà d’aquestes paraules, sant Joan exhortava i consolava
el poble a través de la contrició que els aportaven. La contrició humilia el
cor de l’home, i la humilitat obre el cor per rebre l’Esperit Sant, la gràcia
del Paràclit, el Consolador, l’únic veritable consol de l’home’. Totes les
‘paraules dures’ es poden entendre a través de les paraules de sant Pau: ‘Qui
és el qui m’alegra sinó aquell a qui jo entristiré?’ (2Cor 2, 2). De la mateixa
manera que sant Joan Baptista, l’Apòstol du els seus fills espirituals cap a la
contrició tot despertant en ells la consciència de què la seva vida no és com
caldria. Els condueix cap a la humilitat, i per això cap a la gràcia. Perquè
Déu resisteix els orgullosos i dona gràcia a l’humil (1P 5,5). (Recorda el teu primer Amor, Arximandrita Zacaries Zacaru).
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada