Diumenge de Pasqua - Resurrecció del Senyor - 21 d'abril de 2019
No és fàcil estar obert a Jesús. No es dóna per descomptat acceptar la vida
del Ressuscitat i la seva presència entre nosaltres.
A l’evangeli d’avui ens trobem amb Maria Magdalena, la que es trobava al
costat de Maria al peu de la creu (Jn 19,25). Un cop passat dissabte, quan
encara era de nit s’acostà al sepulcre, veié que la pedra havia estat treta i
avisà Pere, pensant que algú havia robat el cos de Jesús (Jn 20,1-2). Però l’evangeli
contínua (i de manera conscient o inconscient, en el moment de la predicació hi
pensem): de tornada al sepulcre es queda plorant, veu Jesús, però no el
reconeix; s’adona que és Ell només quan la crida pel seu nom. El Ressuscitat li
encarrega anunciar als deixebles la seva tornada al Pare (Jn 20,11-18). Aquesta
és la seva glòria. Per això, la tradició de l’Església l’ha anomenat a l’Orient
"isapóstolos" (igual que un apòstol) i a Occident "apostola
apostolorum" (apòstol d’apòstols).
Aquest moment s’enquadra amb els altres relats d’aparició o les cristofanies
pasquals que ens ofereixen els evangelis: Mt 28,9-10 (dones al retorn del
sepulcre); Lc 24,13-35 (deixebles d’Emmaús); Jn 20,24-29 (dubtes i confessió de
Tomàs). En elles tot allò essencial és comú i concorde (Jesús viu, manifestació
com a trobada, identitat i diferència amb el seu anterior forma d’existència),
mentre que a allò accidental (llocs, hores, paraules) existeixen clares
diferències. Tal variació dins de la unitat és la millor garantia de veracitat.
Els que han rebut les aparicions-autorrevelacions de Jesús no han intentat
demostrar-les ni han intentat reviure-les després sinó només testimoniar-les,
reconstruint tot l’anterior a la llum del Ressuscitat, iniciant una història
nova i posant-la seu servei. S’obren a aquest futur nou i viuen per a ell;
perquè van quedar il·luminats per aquella experiència, no presos d’ella. Jesús
es va identificar davant seu i ells al seu torn van quedar identificats des d’Ell,
transformats per Ell i enviats a parlar d’Ell. Hi ha un desbordament de si
mateixos cap a la realitat percebuda i cap a la missió rebuda amb tal realisme
i veritat que els hauria semblat insensata la pregunta sobre si el que estava
darrere van ser al·lucinacions, visions o simples somnis. La veritat de la seva
vida posterior va acreditar l’experiència que estava en la gènesi de l’anunci.
La resurrecció deixa de ser un escàndol per als apòstols i un fet exterior
de la història passada, per convertir-se en principi diví de sentit,
transformador també de la vida dels apòstols. Al testimoni extern dels
testimonis de les aparicions va haver de acompanyar una paraula i poder
interiors, amb els quals Déu il·luminava el cor dels oients per poder conèixer
i estimar, anunciar i interpretar el Ressuscitat. Quelcom que encarà succeeix
aquí i ara. No perdem l’esperança.
Anna Moya, o.v.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada