Divendres Sant - Passió del Senyor - 19 d'abril de 2019
Jo 18, 1-19
El qui llegeixi el relat
evangèlic de la Passió, hi descobrirà un relat enigmàtic, ple de gestos,
paraules i silencis... tots ells apunten a un dels grans misteris de la fe
cristiana. Quan es tracta de contemplar el misteri de la Resurrecció, hom hi
identifica l’acció de Déu, però en els esdeveniments del Divendres Sant, un
dels elements essencials –no l’únic- el constitueix l’acció de l’home. El que es
posa de relleu a la Passió segons Sant Joan –que cal llegir de la mà d’Isaïes
(Is 52, 13-53)!- és aquesta entrega fins a l’extrem. Jesús és el subjecte
passiu de la passió, el gra de blat que cau a la terra i mor, l’Anyell de
Déu... que es lliura a una realitat on tot transcorre fins que, lliurant
l’esperit, declara que <<tot s’ha complert>>.
Però precisament perquè aquesta
entrega sigui això –una entrega-, fa falta que el subjecte entregat es lliuri
voluntàriament amb un abandonament radical –estenent els braços a la creu,
entre el cel i la terra- a la voluntat del Pare. La donació de la pròpia
vida -la seva proexistència- o és radical o no és (Mc 8, 34-35).
Entre alguns catòlics hi ha la
tendència a la reducció del que va succeir aquell divendres, a minimitzar o
apartar els sofriments de Jesús, per tal d’accentuar altres elements que
permetin construir una fe més còmoda, comercial, defensable en temps moderns i
compatible amb un estil de vida com el <<del món>> (Jn 17,
1-26 i 15, 18-26). La mort a la creu ocupa una posició de centralitat en la fe
cristiana, totalment irrenunciable (Jn 12, 27-28); l’amor de Déu té
un caràcter polifacètic que s’ha d’acceptar in totum. La litúrgia
catòlica fa una súplica conscient d’aquesta necessitat <<[...]
augmenteu en nosaltres els dons de la vostra gràcia, per tal que comprenguem
millor el baptisme que ens ha purificat, l’Esperit que ens ha fet renéixer i la
sang que ens ha redimit>>
.
Per acabar, m’agradaria fer dues
recomanacions: la primera, la peça de J. S. Bach pel fragment de la Matthäuspassion, O
Haupt voll Blut und Wunden (traduïda al català per O testa
lacerada): tot un lloc de trobada entre protestants i catòlics en la pietat
del Crist crucificat. La segona recomanació consisteix en la lectura d’una
mística alemanya dels segles XVIII-XIX, Anna Katharina Emmerick. A Das
bittere Leiden unseres Herrn Jesus Christus (L’amarga Passió de
Nostre Senyor Jesucrist) relata la visió de la Passió de Jesús, recollida
per l’escriptor Clemens Brentano. La descripció que duu a terme capta la
gravetat d’aquelles hores amb detalls colpidors i una pietat extraordinària:
sens dubte, un tresor espiritual.
Àlex
Sans Dalmau.
Parròquia
de Santa Maria de Vilafranca del Penedès
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada