Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep - 29 de desembre de 2019
Aquest diumenge som encara embolcallats per la
llum de la Nativitat del Crist. L’Evangeli ens recorda la Sagrada Família: Maria,
Josep amb el nen Jesús, i segurament Jaume, “el germà del Senyor”, futur
Apòstol i primer bisbe de Jerusalem representat la icona bizantina. Podríem dir
que són el primer bressol de l’Església perquè van ser els primers escollits pel
Crist. Sant Mateu ens els presenta emprenent un difícil viatge fins a Egipte,
fugint de la fúria d’Herodes, a qui el temor de veure amenaçat el seu poder el
feia incapaç d’alegrar-se de la vinguda del Rei d’Israel, el Messies, el
Salvador.
Avui, sabent ja que el Regne del Messies, de Jesús Crist, no
és un regne d’aquest món, els poderosos no tenen per què amoïnar-se, ja que el
Nadal no representa cap amenaça com ho creia Herodes. Però l’Evangeli és lletra
viva i que vivifica, no un relat que explica una història passada. Com podríem doncs
aplicar l’ensenyament d’aquest episodi a les nostres vides? A qui l’inquieta
avui el naixement de Déu en la carn?
A primera vista, aquells valors que caracteritzen la
predicació cristiana, els que sant Pau demana als cristians de Colosses, la misericòrdia, la compassió, la bondat, la
humilitat la mansuetud, la paciència..., podem pensar que són avui ideals
acceptats per una majoria, i que per bé que la societat hi sigui lluny de
portar-los a la pràctica de manera general i convincent, som en el camí
correcte per assolir-los. El món d’avui no es mostra cruel contra qui predica
aquestes coses. La societat en general, i també molts cristians, ha adoptat una
visió de les festes de Nadal que no va més enllà d’una simple lectura del
missatge de l’Àngel als pastors (Lc 2, 14) Pau
a la terra i als homes bona voluntat. Ara bé, el Naixement del Crist,
l’Encarnació de la Segona Persona de la Santíssima Trinitat, és un misteri que
no s’esgota amb els bons desitjos amb què ens esforcem per omplir els nostres
cors.
Si seguim llegint la mateixa Epístola de sant Pau trobem una
porta que ens permet anar una mica més a fons: perdoneu-vos, cas que algú tingui res a dir d’un altre. Així com Crist
us perdonà, feu-ho també vosaltres. En aquest mateix món que repeteix el
Bon Nadal! escoltem sovint allò de “ni oblit ni perdó!” El món té necessitat de
justícia, i en situacions concretes i importants les persones ens veiem
obligades a situar-nos al costat dels justos, dels “bons” i en contra dels
injustos, dels “dolents”, i reclamem que la justícia castigui els culpables. En
aquest punt del perdó, el missatge cristià i el món no estan gaire d’acord!
Si volem seguir les paraules de sant Pau ens cal recordar en primer
lloc com ens va perdonar el Crist i en segon com i a qui hem de perdonar
nosaltres, tan lluny com som de la mesura del Crist.
Com va perdonar el Crist? Els qui tenen necessitat de ser
redimits, salvats de la mort, són els que estan esclavitzats, sotmesos al poder
de la corrupció que du a la mort, és a dir al pecat. El pecat sempre és, en
primer lloc un pecat contra Déu: Només
contra Tu he pecat i he fet el mal sota els teus ulls (Sl 51), i No hi ha cap home que visqui i no pequi,
només Tu ets sense pecat. Déu voluntàriament es va fer home, va patir,
morir i ser sepultat per salvar de la mort, no als que l’estimaven i seguien
fidelment els seus designis, sinó als que s’havien apartat d’Ell, el negaven i
transgredien els seus manaments.
Nosaltres a qui i com hem de perdonar? El nostre perdó només
té sentit donar-lo a qui considerem que ens ha ofès, qui ens ha perjudicat, això
vol dir a qui jutgem que ha actuat malament en contra nostre, i a més intencionadament.
Només podem exercir el perdó envers a aquell qui considerem culpable d’un mal.
Podem perdonar posant-nos per damunt de l’altre, jutjar la
seva injustícia o la seva maldat i ser benvolents amb ell. Aquesta benvolença
molt humana segueix considerant l’altre culpable, no l’allibera de la falta, no
el fa igual a nosaltres. Perdonar com Crist ens ha perdonat, és una altre cosa:
el Crist esborra la nostra culpa, ens restaura a la situació en què érem abans
de la transgressió dels primers pares fins al punt de fer-nos germans seus,
fills del seu Pare!
Tornem a la pregunta de l’inici: A qui l’inquieta avui el
naixement de Déu en la carn? Qui sent amenaçat el propi poder quan volem rebre
el Crist, fer la seva voluntat? Per perdonar com Crist ens ha perdonat és
necessari renunciar a alguna cosa a la que donem molt valor, el poder que
exercim de judicar els altres.
Si el nostre perdó ha de redimir l’altre, esborrar la seva
culpa, tornar a veure’l com un germà, igual a nosaltres, només pot ser un perdó
des del reconèixer que som nosaltres qui fem enemic a l’altre en quant el jutgem.
Sant Silvà l’Atonita ens diu que per a nosaltres és impossible estimar els
enemics, que és quelcom només diví; i al mateix temps diu que per saber fins a
quin punt acomplim els manaments de Déu hem de calibrar fins on arriba els
nostre amor als enemics! Aquest és el perdó igual al perdó del Crist, la
possibilitat que Ell ens dona d’acomplir la fita més alta de l’amor: l’amor als
enemics.
Fa pocs dies celebràvem Sant Esteve, el primer i màrtir. Diu el
llibre dels Fets dels Apòstols: I
apedregaren Esteve, mentre que ell pregava i deia: Senyor Jesús, rep el meu
esperit. I posat de genolls, cridà amb gran veu: Senyor, no els prenguis en
compte aquest pecat. (Act 7, 60)
Anar més enllà del sentiments de bona voluntat que omplen
aquestes dates per tal de viure el Misteri del Déu fet home i veure en el
nostre cor els que hem fet enemics nostres i demanar a Déu el perdó per ells, potser
sí que d’entrada ens fa sentir aquesta por a perdre el nostre poder que
l’Evangeli ens ensenya a través d’Herodes. I si tenim el goig de rebre aquesta
gràcia, per ínfima que sigui, guardem-la lluny dels Herodes que ens la voldran
fer perdre, anem a Egipte, al silenci i esperem poder proclamar-la a la llum en
el moment que Déu així ho vulgui.
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada