Diumenge 5 de Pasqua - 10 de maig de 2020
Evangeli
Joan 14,1-12
La gran
esperança cristiana resideix en la resurrecció i la vida eterna. Els dos últims
articles de la professió de fe expressen una creença antiquíssima en un fet
decisiu que, parafrasejant a Martin Buber, és a la vegada un esdeveniment i
un encontre. Sense això, la nostra predicació és buida i
buida és també la [n]ostra fe (1 Co 15, 14) amb la que acollim la
Revelació de Déu en Jesucrist (Jn 1, 18; Col 1, 15).
Des d’antic la mortalitat ha estat un dels temors
constants de la humanitat, com en el cas de la immortalitat de l’ànima de la
filosofia platònica, la qüestió escatològica jueva, el non omnis moriar d’Horaci
o els intents de l’alquímia per descobrir el secret de la pedra filosofal. La
nostra fe és una alternativa i una resposta a tots aquests temors, com també a
la resignació per la finitud constatada de la vida present. Contràriament al
pensament heideggerià, el nostre no és un ésser-per-a-la-mort (Sein
zum Tode), sinó que la mort ja no té l’ultima paraula, la nostra existència
es projecta més enllà. Es tracta, per tant, d’una virtut que al·ludeix
directament a allò sobrenatural, no subjecta als criteris purament terrenals
(Mt 5, 1-12), ni reductible a les pretensions immediates.
La fe fa referència al Misteri, a allò que no es
pot abastar plenament amb la raó –limitada-, amb una lògica merament humana; és
per això que a la lectura –com en altres passatges (Mc 5, 36)- apareix com un
imperatiu: confieu en Déu, confieu també en mi [...] creieu-me [...] us
ho dic amb tota veritat. Hem estat salvats, però només en esperança
[...] nosaltres esperem allò que no veiem, i ho anhelem amb constància (Rm
8, 24-25). Malgrat que pugui semblar una paradoxa, la fe implica una forma
especial de coneixement, de certesa -jo sé que el meu
Redemptor viu (Jb 19, 25-27)-, que excedeix el que és demostrable
empíricament i té unes grans conseqüències pràctiques –parteix d’un principi de
realitat-: esdevé criteri de vida (Rm 14, 8), d’acció –jo sóc el camí, la
veritat i la vida-.
En primer terme, requereix de nosaltres una
resposta tangible, una aposta en paraules de Pascal. Així
mateix, ens impel·leix a recórrer un camí -un combat o
una cursa (2 Tm 4, 7)- i a donar raó de la nostra
esperança (1 Pe 3, 15). Així, la certesa de la fe, lluny de referir-se
a únicament a dades de fet, fonamenta i dóna sentit a la nostra existència, la
porta a una plenitud que va més enllà de les limitacions temporals (Jn 16, 22;
Rm 8, 31-39), tant aquelles físiques (Rm 8, 18), com les inquietuds espirituals
-que els vostres cors s’asserenin- (Sl 23, 4). Els temors de Tomàs i
Felip troben una resposta serena en Jesús, gràcies al qual la mort no té
l’última paraula.
Àlex Sans Dalmau
Parròquia de Santa Maria de
Vilafranca del Penedès
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada