Diumenge 29 de durant l'any - 18 d'octubre de 2020
Is 45,1.4-6; Salm 95, 1 i 3. 4-5. 7-8. 9-10a i c.
1 Te 1,1-5b.
Mt 22,15-21.
La pregunta, que varen formular a Jesús: ¿és permès o no de pagar tribut al Cèsar?, era una pregunta que
avui anomenaríem enverinada. Una resposta negativa podia ser interpretada com
contraria a Roma, amb qui els sacerdots del temple havien pactat l’impost; però
una contestació favorable era posar-se en contra dels molts jueus, especialment
els zelotes, que consideraven que pagar el tribut al Cèsar era un acte
d’idolatria, ja que tan sols Déu podia ser considerat rei d’Israel com proclama
el Salm 95: El Senyor és el Déu sobirà,
rei de reis per damunt de tots els déus [...] Ell és el nostre Déu. Jesús,
digui el que digui, podrà ser acusat davant els romans, en un cas, o davant els
jueus nacionalistes, en l’altre.
És una pregunta sobre qüestions temporals, té a veure amb el poder polític
i els impostos; però la resposta de Jesús canvia el focus d’atenció i situa la
qüestió en un pla més elevat: doneu al
Cèsar el que és del Cèsar, i a Déu el que és de Déu. Introdueix la dimensió
espiritual, assenyalant la primacia de Déu per sobre de l’autoritat de
l’emperador, gravada en el denari que va servir a Jesús per elaborar aquesta sentència.Pensamentproperal que el mateix Mestre de Natzaret ensenyava quan deia que no és possible servir alhora a Déu
i el diner (o qualsevol altre valor aliè al Regne de Déu).
Jesús no respon de manera “políticament correcte” amb un depèn.Jesús fa aparèixer un concepte nou
que no formava part de la pregunta. Situa Déu en l’equació. Ara bé, no com dos
autoritats que es reparteixen diferents àrees d’actuació de l’ésser humà. No es
tracta tant que una part de la vida (les qüestions materials) pertanyin a
l’esfera secular i que una altra part (les qüestions espirituals) pertanyin a
Déu. El missatge de Jesús és que en la dinàmica del seu regne tot el que
comporti situar el Cèsar (com a símbol de persones o situacions) davant Déu és
idolatria. Jesús ens invita a alliberar-nos dels excessos delconsum d’una
societat materialista i ocupar-nos de les coses de Déu que pertanyen a la
gratuïtat.
La idolatria ha estat un perill pels homes i dones, fins i tots creients,
al llarg de la història. Avui i entre nosaltres, ja no es tracta tant de l’adoració d’ídols, pròpia de pobles pagans; sinó de retre
culte, amor excessiu, a una persona, a una cosa.Quan idolatrem els diners, la
posició social, el poder; quan retem culte al propi cos, a un esportista, a un cantant...
estem posant aquestes coses, situacions i persones davant Déu.
Xavier Melloni escriu al respecte que la
idolatria crea víctimes (el propi idòlatra esdevé esclau del que idolatra),
a les que cega i tanca cada cop més,
empetitint-les en un món que de mica en mica es va tornant més estret i
asfixiant, atrapant-les en allò en què s’han capficat; en canvi, el Déu
veritable obre cada cop a més realitat i a més alteritat, ens descentra de
nosaltres mateixos i ens fa més capaços d’entregar-nos als altres, i alhora més
lliures per continuar creixent.
Jaume Triginé
Cristià de tradició protestant
Membre de Junta Directiva del Centre Ecumènic de Catalunya
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada