Diumenge 33 de durant l'any - 15 de novembre de 2020
Mt
25, 114-30
Vivim en un món que ha construït la idea de què la vida pertany a cada persona, i “en nom de la llibertat individual” proclama que cadascú pot fer amb la seva vida el que trobi millor, dintre del respecte als drets dels altres. Si prenem com a fonament aquesta idea de la vida i la llibertat, poc profit en traurem de l’Evangeli.
En
la paràbola dels talents, el Senyor ensenya amb un exemple clar la concepció
evangèlica i cristiana de la vida i de la llibertat. Entenem tot d’una que el
senyor que confia els seus béns és el mateix Déu, i que els servents som
nosaltres. I, què ens dona el Senyor sinó la vida, l’existència, amb tot el que
aquesta paraula pot significar i abastar? Aquests són els ‘talents’ que ens ha
confiat.
L’existència,
la vida, pels cristians no s’acaba en la biologia, ni tan sol en la psicologia;
tot desenvolupament biològic, psicològic, moral, emocional i intel·lectual no
són més que les capes visibles del do de Déu. Si llegim les Escriptures,
aprenem que l’home –l’ésser humà– i el seu destí eren presents en el pensament
de Déu Trinitat ‘abans dels segles’ (cf 2Tim, 1-9; 2Tit, 1, 2; Rom 8, 29). Com
a éssers creats som limitats, i no podem arribar a copsar el moment en què Déu
creà l’home a imatge i semblança seva, ni entendre tota la profunditat d’aquest
misteri. Però la Església ens transmet per les Escriptures i la Tradició dels
Pares, el que això vol dir: que la persona humana està dotada de la capacitat
d’abastar no només la creació sencera sinó fins i tot la mateixa eternitat
divina. Els Sants que venerem en són testimonis vius d’aquesta veritat. Aquest
és el do de l’existència que Déu ens dona.
De
la paràbola aprenem primer dues coses molt importants: la Vida que hem rebut d’Ell
no ens pertany, no som els amos; i de l’ús que donem n’haurem de donar comptes
el dia que Ell tornarà per donar a cadascú segons les seves obres.
No
entenent, per les nostres limitacions, tot el que significa aquesta Vida, i en
conseqüència no tenim més opció que treballar amb el que podem veure i entendre
(la biologia, la psicologia, l’intel·lecte, la moral, l’emotivitat, la
sensibilitat...), però no en traurem rendiment si no tenim present que el do va
molt més enllà del que ens creiem capaços, del que ens pensem dominar, i sobretot
si no som conscients de què allò que tenim no ens pertany, que és un préstec
que cal retornar.
Si
el do de Déu és la Vida, la manera de fer-la fructificar és fer com Ell:
oferir-la gratuïtament i amb total generositat, sense esperar res a canvi ni
guardar-nos res pel nostre benefici. Simplement desitjant amb tota la nostra
ment i tot el nostre cor i tota la nostra ànima que els altres participin i
gaudeixin d’aquest do que ens depassa. Per amor a Qui ens el dona i per amor
als qui el reben d’Ell.
Aquesta
és la primera ensenyança de la paràbola. Després rebem una severa advertència:
si quan Ell vingui a passar comptes no podem retornar-li el que ens va donar
amb el rendiment que n’hem tret, serem llençats a la tenebra,perquè “a qui no
té li serà pres fins i tot allò que té”. El servent dolent i gandul no ha estat
capaç de reconèixer que allò que creu tenir, en realitat no ho posseeix, perquè
pertany al Senyor, i ara veu com és desposseït de tot, per la seva negligència.
La
perspectiva de la nostra vida canvia si fem nostre l’ensenyament de l’Evangeli.
El servent dolent i gandul no ho és per no treballar segons els principisdel
món; ho és per no esforçar-se en fer fructificar el do de Déu. Igual que els
talents no ens pertanyen, tampoc ens lícit que ens apropiem dels guanys; com a
servents cal que fem el nostre treball, sabent que els nostre esforç és
insignificant en comparació amb el do que hem rebut. Quan acabin els nostres
dies en aquesta terra no haurem de passar comptes amb els amics, ni amb els
veïns, ni amb el govern, ni amb els jutges d’aquest món. La llei per la que
serem jutjats, la llei que ens farà veure amb tota claredat el nostre estat,
seran els manaments de l’Evangeli, la paraula de Déu. Si hem estat fidels ‘en
poca cosa’, en la petitesa del nostre esforç, sentirem les paraules de senyor
as servent bons i fidels: ‘Entra al goig del teu Senyor’.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada