Solemnitat de Nostre Senyor Jesucrist, Rei de tot el món
La
paràbola del judici, amb el que acaba el petit apocalipsi de Mateu, és un text
que, més enllà de les seves imatges, ens proposa fer un salt per preguntar-nos:
quina és l’essència de la nostra vida?
I és
que aquesta paràbola no parla ni del fer ni del no fer, no parla d’anar al cel
o al infern,sinó que el relat ens demana: atureu-vos i mireu qui sou, i ara
digueu-ho: qui sou en el vostre interior?
Hi
ha moltes interpretacions d’aquesta paràbola, hi ha moltes crides a treballar i
fer, fins i tot, hi ha amenaces d’infern i qui veu un cel de recompensa, però,
en realitat, la paràbola parla d’una cosa molt més profunda, que no està o es
fa, sinó que és: l’amor.
I és
que, el fonament de la paràbola no són les seves imatges, sinó una pregunta: Quan Senyor?
La
nostra vida és un temps que corre entre pensaments, opinions, decisions i
accions, i allò que som amara tot això, ho impregna i ens fa moure en un sentit
o en un altre; la pregunta sobre el quan?
és reflex d’aquest viure en el que som.
Perquè
si en el capítol 12 el mateix Mateu ens deia que del que sobreïx del cor parla la boca, avui ens podria dir que del
que sobreïx del que som parlem les nostres accions.
Mateu
situa aquesta paràbola de Jesús com a últim discurs per les multituds,després
d’aquestes paraules ens trobarem ja immersos en els esdeveniments de la pasqua.
Hi
ha qui s’ha vist incomodat amb la paràbola per la manca de referencies a la fe,
una lectura dins aquesta dicotomia, fe vs obres, ha interpretat que el que fem
és el que ens ofereix la recompensa,però, en el marc contextualde la situació,
en aquell temple de Jerusalem, on Jesús havia discutit amb les elits religioses
i polítiques, i on, després, s’ha desenvolupat aquest petit apocalipsi, hem
d’entendre que les paraules són dirigides al poble de Déu, un poble que busca
ser-ho i que es pregunta quin és el camí; també un poble que sent, des del
discurs de la religió oficial, que el complir és el que agrada a Déu.
Davant
el discurs de la religió del temple és que Jesús, els hi presenta una altre
opció, on el compliment és “inconscient”, perquè el fer no sorgeix de la
obediència sinó del ser.
Quan Senyor? … quan t’hem agradat? Quan el que fèieu, no ho
fèieu per observar la llei, sinó perquè estimàveu.
Però
no solament del nostre amor ens parla la paràbola, no solament és el que som en
el nostre interior, sinó el que som per Déu.
Les
paraules de la paràbola ens presenten una escena on l’encarnació del Fill
esdevé, no solament històrica, no solament en un present, sinó en totes les
vides.
La
vinculació de Jesús amb la humanitat no fou cosa d’un temps determinat,sinó que
esdevé des de la seva eternitat en totes les nostres finituds. En les nostres
nueses, en les nostres fams, quan estem assedegats, en els moments terribles de
les nostres vides, en mig de la malaltia i de la opressió, allà es fa present
Jesús, vivint amb nosaltres tots el que patim, i ho fa perquè ens estima.
I és
curiós, perquè en la paràbola del judici no es jutja el per què de les
situacions,no se’ns diu si han sigut les males acciones les que porten a
situacions desesperades, perquè, en realitat, no importa, no importa la culpa
del patiment, sinó l’amor en mig del patiment.
Jesús
es fa present, sense raons, en les nostres afliccions, per compartir-les amb
nosaltres, i per això nosaltres, perquè som en essència nascuts d’aquest amor,
som cridats a fer-nos present en el patiment dels que ens envolten, sense
judicis, sense crítiques ni retrets, i no fer-ho per obediència, sinó perquè
neix del que som estimar; i estimar no és solament un sentiment, estimar és
encarnació, fer-se carn amb i per l’altre.
Afermats
a esperança seguirem caminant, confiats en la companyia de Déu, que comparteix
amb nosaltres, i creixent també, en aquest amor que se’ns ha donat per gràcia,
esperant destil·lar-lo fins i tot quan no ens adonem, perquè viure l’amor vol
dir donar-lo no per obediència, sinó perquè som, perquè som l’amor que Déu ens
ha ofert primer.
Pastora Marta López
Ballalta
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada