Reflexions - Grup de Treball Ecumènic de Sant Feliu de Llobregat

 

El Grup de Treball Ecumènic de Sant Feliu de Llobregat, neix com una comissió per preparar la trobada dels comentaristes del blog de Comentaris Bíblics Interconfessionals, que va tenir lloc a la primera Església Evangèlica de Sant Feliu, amb la participació del Sr. Bisbe Agustí Cortés.

 

D’aquella trobada la comissió decideix continuar com a Grup de Treball, per continuar reflexionant sobre l’ecumenisme i possibles activitats.

 

Els integrants d’aquest grup:

 

Pastor emèrit Miquel García

Pastor Ismael Llaudis Reyes

Mª Pilar Lozano

Lluís Brull

Xavier Artigas DP

 

Presentem unes reflexions bíbliques que vam fer el 7 de gener d’acord amb el calendari litúrgic d’aquell dia:

 

 1ª Juan 3:22 a 4:3.

 

Hartos estamos de oír el que todas las religiones son iguales. Que todas buscan lo mismo...paz y bien (en el mejor de los casos). Ésa nunca ha de ser la Verdad que buscamos. El Señor es soberano y ÉL sabe quiénes forman Su Pueblo. Nosotros , no..

Sabemos que SÓLO CRISTO SALVA. No hay otro Nombre. Y eso también nos lleva a hacer pensar el "con quiénes puedo trabajar". aunque hagan las "cosas " diferentes a mí.. La pregunta siempre sería ...¿Quién es mi Hermano?.

Juan vivió algo de esos temas acabando el siglo Primero. En éstos versículos propuestos hay algunos detalles que "sobresalen”:

-Tratar de cumplir con sus Ordenanzas.

-Que siempre nos relacionemos con tolerancia y cariño.

-Que tengamos claro que el Santo Espíritu (el actual Consolador), está aquí para hablarnos de Cristo (Juan 14:26 y 15:26). No ha venido para ofrecernos espectáculos (como algunos creen).

-Que conozcamos a los profetas falsos, sabiendo la Palabra de Verdad.

-Que reconozcamos el que Jesús YA VINO en "carne". Y para nuestra Salvación.

-Jesucristo es el mensaje. La Biblia son las ordenanzas.

 

El Padre diseñó la Obra, el Hijo la cumplió, el Espíritu ha venido para hablarnos de ÉL.

Y... la gran pregunta... ¿somos del Señor o no lo somos? Es justo después de esa pregunta-consideración que el apóstol Juan abre todo el capítulo para hablarnos del Amor de Dios.  Un abrazo.

 

Luis Brull

 

Ex pastor evangélico, y coordinador del grupo de Biblia Ecuménico de la iglesia de San Pedro de Gavá. Director del programa radiofónico Encuentros de Radio Sant Vicenç

 

 

 

Mt 4,12-17.23-25

 El haver ficat a la presó a Joan sembla que marca l’activitat missionera de Jesús. Però el que és rellevant és que Jesús no escull Jerusalem o alguna altra ciutat de Judea para iniciar el seu ministeri... escull Galilea, regió poc interessada per la llei i la religió oficial; gent considerada més pagana que descendent del poble escollit. Jesús vol ser llum pels que estan en la foscor, ja que els que creuen veure perfectament (com les autoritats jueves) no necessiten llum. Estan tancats en el que saben i no es deixen tocar per la paraula, ni que cap persona qüestioni el que fan.

L’evangeli ens invita a viure l’obertura a la conversió. Hi ha una conversió fonamental, d’una vida allunyada de Déu i del seu Regne, que produeix un apropament inicial. Al mateix temps, hi ha una conversió continua, que consisteix en anar donant passes en el camí del seguiment, deixant fer a Déu en la nostra vida per anar descobrint que encara estem lluny d’ell i dels pròxims. La conversió no és un exercici personal que la mateixa persona es proposa i que ella tota sola ho assolirà, sinó un deixar-nos transformar per Déu des de l’acollida de la seva presència en nosaltres mateixos. Jesús surt als camins a predicar aquesta bona notícia. El que va fent Jesús mostra que és possible construir un nou mon i molt diferent del que estem vivint, perquè va mostrant que és possible construir un mon de llibertat, solidaritat, justícia i pau.

Tota paraula i acció que afirma al Déu de Jesús, que manifesta humanitat, que construeix fraternitat des de la veritat, que donar suport a qui ho passa pitjor, que ajuda a créixer, que s’apropa a la proposta de l’evangeli, que acompanya en la dificultat ... és de Déu. I tot el que és contrari, no és de Déu. Per això, és necessari discernir: distingir allò que és autèntic d’allò que és fals, des.

Aquesta paraula és també per a mi i per a tu: l’acollida d’un Déu que ens ama totalment de manera incondicional, donant-nos al seu Fill, desmunta les nostres resistències i és capaç de provocar la nostra conversió.

 

M. Pilar Lozano, laica

Grup de Treball Ecumènic de Sant Feliu de Llobregat

 

 

 

Els beneficis d’obeir

1 Joan 3:22 a 4:6

 

El observar l’obediència sempre resulta en benefici per a qui la practica. No és el fet que hem d’actuar pensant en la recompensa sinó que hem d’actuar per amor al nostre Déu.

I. La contestació a les nostres oracions, v. 22/23.

1.Quan desitgem el que Déu vol.

2.Quan el nostre plaer és agradar-li a ell.

3.Quan demanem amb confiança.

4.Quan la nostra fe està posada en Crist.

5.Quan ensestimem els uns als altres.

II. La presència de Déu en la nostra vida, v. 24.

1.De que està en nosaltres.

2.Nosaltres estem en Déu.

3.L’Esperit ens governa.v. 24b

 

Queda clar en aquest passatge que l’obediència porta beneficis o recompenses, com seguretat per a la vida, la contestació a les nostres oracions i la confirmació que Déu està amb nosaltres.

 

III.La justícia capaç de discernir heretgies c. 4:1/6.

Joan no estava enfrontant a pagans sinó a persones que professaven ser cristianes. Pretenien posseir l’Esperit Sant i tenir un profund coneixement espiritual. Sona bé com a cristians però eren enemics de la causa de Crist.

L’ambientdelscultes en el primer segle era moltdiferent a l’ambient en elscultes de el diad’avui. Elscultes eren informals, sense una estructura formal o rígida. Els que visitaven el cultetenienllibertat de parlar. Joan advertia a les esglésies sobre aquestes persones.

1.L’amenaçadels falsos profetes. Hi ha moltes falses doctrines que confonen les persones. Presenten a l’església contemporània un desafiament tan perillós com el que va presentar el gnosticisme a l’església primitiva.

2.Discernir els esperits. Diu Barclay: “L’església primitiva estava plena de agitades manifestacionsespirituals. El món espiritual era molt proper i era molt familiar. La gent creia en un univers no només poblat, sinó abarrotat de dimonis, esperits i potestats espirituals. Era comú creure que existien dimonis a tot arreu i que aquests poders intentaven entrar al cos i la ment dels éssers humans”.

No cregueu a totesperit vol dir no acreditar a cada esperit, ni acceptar com a veritable cada proclamació simplement perquè el que està parlant pretén parlar sota inspiració divina.

És possible que la inspiració vingui d’una font diferent a Déu.

Provant els esperits, el creient pot mantenir la seva supremacia i responsabilitat personal enmig d’aquests poders.

Cal provar abans d’acceptar!

Els Gàlates eren de l’últim que arribava, Pau els titlla d’insensats.                      

3.La provadels falsos profetes, v. 4:2/3.

Joan ens dóna el criteri per examinar o provar els esperits: Tot esperit que confessa que Jesucrist ha vingut en la carn procedeix de Déu. És una prova doctrinal. La prova consisteix en l’actitud que s’adopta cap a Jesucrist.

4.El triomf sobre els falsos profetes, 4:4/6

La seguretat de la victòria rau en el fet que el que està en nosaltres és més gran que el que està en el món.

La victòria no és només una victòria personal sinó una victòria de l’església.

Implica que la victòria final ha estat assegurada per la batalla contra l’error que està sempre present, i per això es necessita tenir discerniment.

El món sent als profetes falsos perquè són del món. El que coneix Déu escolta als veritables profetes.

En resum: La fe porta la salvació, produeix l’obediència, s’expressa en amor i porta la victòria.

 

Pastor emèrit Miquel García

Primera Església Evangèlica de Sant Feliu de Llobregat

 

 

Dels textos que estem parlant, és a dir Mateu 4: 12-17 i els versets de 1 Joan 3:22 i 4: 6. Es pot apreciar una connexió en el verset 17 de Mateu capítol 4, i aquesta connexió la trobem en el concepte de regne. Jesús va dir: "Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop". 

En Primer lloc parla de convertir-vos, és a dir, canviar la nostra manera de pensar, expressió que convida a un canvi radical d'actitud respecte del pecat i a un retorn a Déu. Aquest canvi només pot ocórrer amb la llum d'evangeli, la bona nova de salvació que ve per mitjà de Jesús. 

En segon lloc se'ns parla de el regne del cel, Ell és Rei d'aquest regne que s´ha acostat. On és el regne hi és el Rei. És un regne de llum que il·lumina en la foscor, és un regne de veritat que interpel·la i lluita contra el regne de la mentida. És un regne de vida, en contrast amb la mort.

Jesús va fer la seva obra redemptora a la creu, va morir, va ressuscitar i està a la dreta de el pare. Però nosaltres els cristians seus deixebles som l'Església, el cos de Crist. Som els seus servents, servents de Rei, obedients als seus manaments i les seves paraules. Aquells que no guarden les seves paraules ni obeeixen a la seva veu no estan dins d'aquest regne de llum, veritat i amor. 

"El que guarda els seus manaments estan en Déu, i Déu està en ell. I en això sabem que ell està en nosaltres, per l'Esperit que ens ha donat "(1Joan 03:24)

Per això Déu sap qui són servents d'aquest regne, aquells que senten la seva veu i l'obeeixen. Per entrar en aquest regne no val només amb voler estar, sinó que entres de manera natural, quan reconeixes Jesús com el teu Déu, Senyor, salvador i li obeeixes. Ens convertim en part de el cos de Crist expandint aquest regne de pau, amor i veritat per tot el món. 

"Ningú ha vist mai a Déu. Si ens estimem els uns als altres, Déu està en nosaltres i el seu amor ha perfeccionat en nosaltres "(1Joan 4:12)

Hem de exercir força i lluita sobre el regne de la foscor, que l'encapçala el príncep d'aquest món, Satanàs. Això passa sent agents de el regne de Jesucrist.  Per això podem dir que a l'església local, no tots els que estan són ni tots els que són hiestan. Que tots ens trobem dins d'aquest regne de llum. Que així sigui.

Pastor Ismael Llaudis Reyes.

Primera Església Evangèlica de Sant Feliu De Llobregat

 

1Jn 3, 22 – 4, 6 ; Mt 4, 12-17.23-25

 

Dins del calendari litúrgic dels cristians catòlics ( i també pels cristians evangèlics?) és temps encara de Nadal fins el dia 10 (Baptisme del Senyor).

Ens aquests versets de l’Evangeli de Mateu, després de l’episodi de les temptacions (4, 1-11) i després que Joan es empresonat, es retira a un poble de Galilea, a Cafarnaum “vora el llac, a la regió de Zabuló i de Neftalí”, terra de pagans. És precisament en aquest lloc on es fa present el compliment de la profecia d’Isaïes que trobem transcrit en Mateu. I Jesús comença el seu ministeri amb les mateixes paraules de Joan Baptista que trobem a Mt 3, 2: “Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop.”

En l’Epifania trobem en Jesús el missatge universal de la salvació a tots els pobles de la terra i que comença a revelar-se, a actuar a Cafarnaum, una població de Galilea, “Galilea dels pagans”.

Versets 23-25 ve a ser una mena d’introducció al sermó de la muntanya, on es veu quina és, en essència, l’activitat, el ministeri messiànic de Jesús:

-Ensenyar a les sinagogues

-Anunciar la bona nova del Regne

-Guarir entre el poble malalties i xacres de tota mena

 

(De 1Jn 3, 22 – 4, 6)

Podem dir que vivim en Déu, dins de Déu, quan es fa realitat en el nostre cor aquest doble manament:  estimar Jesús, creure en Ell, en la seva Filiació Divina i l’amor fratern, estimar-nos els uns als altres.

 

Xavier Artigas, diaca catòlic

                

               

 

 

 

 

 

Comentaris