Diumenge 3 de Quaresma - 7 de març de 2021
La purificació del temple Jesús el nou
temple Jo 2, 13-25
Èxode 20: 1-17; 1 Corintis 1: 22-25; Joan 2: 13-25
Aquest tercer Diumenge de Quaresma les lectures ens
fan una cridar a anar cap a dins, a profunditzar, a deixar de banda imatges i
ídols i girar les nostres vides cap a dir sí al Senyor.
Aquesta proposta en mig de la Quaresma, i que
continuem amb la pandèmia, ens hauria d’ajudar a deixar anar tot allò que és
superficial per avançar en allò que és realment important en les nostres vides.
De vegades, és difícil i complicat continuar creient, ja que no sabem cap a on
ens porta Déu, però la creu ens recorda que la nostra fe, que Déu, és quelcom
més que els dolors terrenals que estem patint.
En la lectura de l’Èxode tenim el decàleg, que ha
jugat un paper important en l’evolució ètica de la humanitat. L’objectiu és
protegir la comunitat. El poble fa una Aliança amb Déu per tenir una identitat
i no tornar a ser esclau. Aquest codi l’hem de valorar molt, ja que es va
avançar molts segles a les conquestes humanes de la nostra època. Vol que les
relacions entre Déu i les persones, i la de les persones entre si mateixes,
estiguin dominades per l’adoració, la justícia i la dignitat entre tots els
éssers humans.
A la lectura de Corintis llegim «nosaltres prediquem
un Messies crucificat». Ens proposa descobrir la saviesa de la creu, ja que
Crist és l’únic que pot donar consistència a la nostra fe. La religió de la
creu és la religió de la condescendència amb els febles amb els qui no compten
en aquest mon. És l’únic camí en el que podem reconèixer al nostre Salvador.
A l’evangeli apareix un Jesús que s’enfronta amb la
gent que ha convertit el temple en un mercat, on es fan una compra i venda de
“favors divins”, però no hi ha una veritable trobada amb el Pare. És l’avís de
la comercialització que porta a la veritable violència, on la mort del feble,
de la persona que fa nosa... és la veritable violència, moltes vegades,
revestida de legítims interessos comercials.
Ens demana anar més enllà dels signes, l’acció de
Jesús és un gest profètic. Més que una purificació del temple, el que fa Jesús
és anunciar l’abolició del temple. Pot semblar que mostra un Jesús violent,
però, en realitat, va tenir molt poc de violent, el que s’expressa és important
«no convertiu en mercat la casa del meu Pare». Jesús proposa una religió
humana, alliberadora, compromesa i, fins i tot, espiritual.
Cada any ho recordem, ja que sembla que les persones
continuem preferim el Déu de la llei i la religió del temple abans que la
religió de vida.
Ma. Pilar Lozano
Llic. Ciències religioses
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada