Diumenge 11 de durant l'any - 13 de juny de 2021
Mc
4, 26-34
El misteri com a
categoria, com una «Realidadtotalmenteotra
en relación con todo lo mundano [...]»[1] és
una de les realitats més complexes a l’hora d’emprendre la reflexió sobre la
Paraula de Déu. L’alteritat del misteri que interpel·la l’home el porta a
percebre el que se li anuncia com una «insensatesa»,
com un«escàndol» (1 Co 1, 23),
precisament perquè no segueix els criteris de la lògica mundana «La meva reialesa no és d’aquest món» (Jn
18, 36).
Els mateixos
deixebles, així com també altres contemporanis de Jesús, donen mostres d’una
comprensió desencertada de la predicació sobre el Regne de Déu –«No veus les coses com Déu, sinó com els
homes» (Mc 8, 32-33)-, d’una capacitat limitada per aprehendre el que tenen
davant (Jn 1, 50) o de l’accés des d’uns esquemes, paràmetres o coordenades
desajustats: «El Regne de Déu no vindrà
en un moment previsible, ni tampoc podran dir: “És aquí” o “És allà”. El Regne
de Déu és enmig vostre» (Lc 17, 20-21). En aquest context, la teologia
parla d’una «tensió»[2].
Una descripció
del que passa ens la dóna Isaïes: «Les
meves intencions no són les vostres, i els vostres camins no són els meus. Ho
dic jo, el Senyor. Estan tan lluny els meus camins dels vostres, les vostres
intencions de les meves, com el cel és lluny de la terra» (Is 55, 8-9).;
també ho fa el Salmista: «[...] la nit us
és tan clara com el dia: llum o fosca us són igual» (Sl 139, 12) o la
segona Carta de Pere: «[...]hi ha una
cosa que no heu d’ignorar: per al Senyor, un dia és com mil anys, i mil anys,
com un dia» (2 Pe 3, 8).
Sovint, es pot
caure en la temptació de reduir la paradoxa aparent a sistemes racionals més
practicables o es pot entrar en una tendència a ignorar el propi nucli del misteri.
En aquest context, la paràbola es revela com el mitjà òptim per transmetre la
centralitat del missatge de Jesús: «A què
podem comparar el regne de Déu? Quina paràbola li escauria?».La imatge del
gra de mostassa, com moltes altres a les que recorre, pretén acostar tot aquell
que hi accedeix a una realitat a voltes difícil d’entendre, que passa
desapercebuda, donades les «disposicions
de cadascú».Les referències al gra o a la sembra són abundants a l’Evangeli
(Jn 12, 24; Lc 8, 4-15).La imatge o la paràbola mateixa exemplifica precisament
tota la dinàmica de la salvació (encarnació, mort, resurrecció): l’assumpcióde
la condició humana, de la naturalesa, pertal d’elevar-la[3] i
portar així el compliment de la voluntat de Déu.
Àlex
Sans Dalmau
Parròquia de Santa Maria de Vilafranca del Penedès
[1]Martín Velasco, Juan de
Dios (1978). Introducción a la fenomenología de la religión. Cristiandad,
Madrid, pàg.130, citat a Sánchez Nogales, José Luis
(2003). Filosofía y fenomenología de la
religión. Ediciones Secretariado Trinitario, Salamanca, pàgs. 366-377.
[2]Ratzinger, Joseph (2007). Escatología. La muerte y la vida eterna. Herder, Barcelona; Joseph Ratzinger/Benet xvi (2007). Jesús de Natzaret. Primera Part: Del Baptisme en el Jordà fins a la Transfiguració. Claret, Barcelona, pàgs. 55-68 i 169-177.
[3]En aquest sentits’expressa la litúrgia:«Santifiqueu, oh Déu, aquesta ofrenaamb la
potencia de la vostra benedicció, feu-la perfecta i digna de vós […] continueu creant tots els béns, els doneu
vida, els beneïu, els santifiqueu i ens els doneu» (Pregària Eucarística I).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada