Diumenge 21 de durant l'any - 22 d'agost de 2021
Jo
6, 60-69 i Ef 5, 21-32
Les
“paraules dures” del Senyor
Una
vegada vaig llegir que un artista, un investigador científic o un economista
poden mirar amb la mateixa atenció un mateix assumpte, però cadascú tindrà una
visió i un judici diferent; el primer segons la seva bellesa, el segon per les
relacions causals que hi trobi, el tercer segons els profits que se’n puguin
treure... Molts anem a escoltar la paraula del Crist; segur que més d’una
vegada ens semblen paraules dures, i segur que les sentim en funció del nostre
cor, del tresor que ens hi anem construït i pel que seríem capaços de donar la
vida... Les paraules del Senyor són sempre un judici al que ens sotmetem en
escoltar-les.
Quan,
en els dies que visqué a la terra entre nosaltres, a la sinagoga de Cafarnaüm,
el Senyor digué als que l’anaven seguint que Ell era el pa que havia davallat
del cel, el pa de vida eterna, i va parlar de la necessitat de menjar aquest pa,
el seu Cos i la seva Sang, que Ell donaria per la vida del món a fi que
tinguessin vida eterna, aleshores molts s’escandalitzaren i fins i tot molts es
feren enrere i ja no hi anaren més amb Ell!
Aquell
llenguatge, dur pels seus contemporanis, no ho sembla pas avui per a nosaltres.
Sabem que menjar el Cos i la Sang del Crist és l’Eucaristia, el nucli de la
vida de l’Església; els cristians fem de la Sagrada Comunió amb el Cos i la
Sang del Crist el principal esdeveniment de la nostra vida. (però, compte!,
tanmateix no hem deixat de «murmurar» sobre el què i el com i el per què
d’aquest misteri...)
Podria
ser que per a cada generació les paraules dures siguin diferents. Així, a les
nostres orelles són avui altres les paraules que sonen dures, i pel que sembla no
sonaven així als contemporanis de sant Pau:
«Sotmeteu-vos els uns als altres per reverència a
Crist.Dones, sotmeteu-vos als vostres marits, tal com tots ens sotmetem al
Senyor,perquè el marit és cap de la seva muller, igual que el Crist és cap i
salvador de l'Església, que és el seu cos.Per tant, així com l'Església se
sotmet al Crist, també les mullers s'han de sotmetre en tot als marits.»
Davant
d’aquest fragment de la carta als Efesis, les paraules de sant Joan les podem
fer avui ben nostres:
«Llavors molts dels seus
deixebles, després de sentir-lo, van dir:--Aquest llenguatge és molt dur. ¿Qui
és capaç d'acceptar-lo?».
Ens escandalitzem i pensem: Si el Senyor va predicar l’Amor i ens va
alliberar, com podem escoltar avui «sotmeteu-vos»? Si en Crist no hi ha ni jueu
ni gentil, ni baró ni muller, com podem escoltar avui: «Dones, sotmeteu-vos als vostres
marits, tal com tots ens sotmetem al Senyor, perquè el marit és cap de la seva
muller.»?
Molts el van
deixar, diu l’Evangeli. Però fixem-nos que els que es van quedar amb el Crist
no van elaborar explicacions per donar sentit a aquelles paraules dures. En
boca de sant Pere, van dir:
«Senyor, a qui aniríem? Tu tens paraules de vida eterna, i
nosaltres creiem i sabem que tu ets el Sant de Déu».
Si creiem i sabem que
Jesús, el Crist, és Déu que ha davallat del cel per donar-nos la vida eterna i
que sense Ell no hi ha salvació, aleshores confiarem en la seva paraula, i podrem
descobrir que la duresa que sentim és senzillament proporcional a la duresa
dels nostres cors: ¿què ens impedeix escoltar les paraules del Senyor, sinó el
rebuig a sotmetre la nostra voluntat, rebuig que tant ardentment sentim dins
nostre? I aquest rebuig radical a sotmetre’ns, ¿no és el desig de no posar la
nostra autoritat per sota de cap altra, fins i tot del mateix Senyor?
Si és això, ¿quina raó
de ser té aquest rebuig si ens hem de sotmetre tots, homes i dones, barons i
mullers, a l’autoritat de l’Amor, l’autoritat del Crist, cap i Salvador de
l’Església, l’Esposa, a qui va estimar fins a morir per ella, per tots
nosaltres?És aquesta l’autoritat a la que sant Pau demana que la dona que pren
marit es sotmeti, l’autoritat d’un marit que dona la vida fins a morir per la
seva muller. Per això el matrimoni és un sagrament [misteri, en grec] que es refereix a Crist i l’Església. Paraules
dures per cors endurits. En canvi, pels cors tendres, purs com els dels
infants, les paraules de l’Evangeli, paraules del Crist, de qui és la Paraula
/el Verb de Déu, «són Esperit i són Vida» eterna.
«Si
no us convertiu i esdeveniu com infants, no entrareu al Regne dels cels. La
estructura del cor d’un infant és un model per a tots. Els infants, abans que
no apareguin les aspiracions egoistes, són un model a imitar. Què veiem en
ells? Una fe total, que no busca raons; l’obediència sense contesta; un amor
sincer, la manca d’inquietud i de pau sota a l’abric dels pares; la vivacitat i
la frescor de la vida, amb el dinamisme i un desig d’aprendre i esdevenir més i
més perfectes.» (Sant Teòfanes el Reclús)
I tots els cristians, en
Església, casats i no casats, ens preparem sota l’autoritat del Crist, amb la pedagogia dels sagraments i sobretot
amb la medicina de l’Eucaristia, a presentar-nos «sense taques ni arrugues ni
res de semblant, purs i immaculats», davant del tron del Rei:
«Aquesta
preparació per a rebre el Rei del Cel davant del seu terrible tribunal, després
de la mort, és essencialment la preparació de la persona tot a llarg de la seva
vida. Aquesta preparació significa un canvi de tot el seu ésser, a fi
d’esdevenir blanca i pura com la neu, netejant tot allò que embruta el cos i
l’esperit, a fi de guarnir-se amb totes les virtuts: penediment, mansuetud,
humilitat, gentilesa, senzillesa, integritat, compassió, sobrietat,
contemplació espiritual, i un amor ardent a Déu i al proïsme. La nostra
preparació per rebre el Rei del cel, i per heretar la vida eterna als cels,
hauria de consistir en aquestes coses. El Rei del Cel vol ànimes guarnides amb
la virtut immutable, ànimes preparades per a què el Senyor mateix pugui habitar
en elles.» (Sant Joan de Kronstadt)
Revestir-se
de les virtuts i heretar el Regne dels cels, és el destí volgut per Déu per a
cada un de nosaltres, sense accepció de persones, per tots i cada un dels
nascut de dona. I per tant cap cristià hauria d’escandalitzar-se en sentir les
paraules de sant Pau als efesis, sinó meditar dins el cor com rebre-les per ser
dignes d’acceptar l’herència que Déu es té reservada. No mirem amb ulls de
«carn que no serveix de res», elevem els nostres cors i contemplem el misteri
de la unió de Crist i l’Església, i potser aquesta llum de dalt ens podrà anar
transformant a fi que la nostra vida de matrimoni creixi a imatge i semblança
d’aquell misteri superior.
P.
Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada