Diumenge 33 de durant l'any - 14 de novembre de 2021
He 10, 11-14.18
En aquest passatge, Pau està comparant els sacrificis dels sacerdots amb el
de Jesucrist a la creu. És a dir, està comparant la seva mort amb un sacrifici
dels sacerdots en l’altar de les expiacions (Èx. 30,10).
Els
sacerdots reben l’autoritat de Déu, Jesús és Déu. Els sacrificis dels sacerdots
tenen validesa per als pecats comesos amb anterioritat, per això cal
repetir-los anualment (el Yom Kipur), mentre que el de Jesús és vàlid per
l’eternitat; ja sigui amb anterioritat com amb posterioritat. Per tant, amb un
únic sacrifici fet per Jesús n’hi ha prou; no cal repetir una i altra vegada el
ritual del sacrifici com fan els jueus. D’aquí en traiem que la Santa Cena o
Eucaristia no és la repetició del sacrifici, sinó el memorial del Sacrifici, en
majúscula. Recordem que Jesús diu: «feu-ho en memòria de mi» (1Co 11,24-25). És
un memorial que ens transporta a aquell sopar pasqual i ens invita a refermar
la nostra fe i compromís amb Jesús/Déu i amb l’Evangeli. A més, anomena els
creients, ENS anomena, santificats, perquè, en quedar nets de tot pecat pel
sacrifici, els nostres pecats han estat esborrats definitivament; davant Déu
som sants perquè ens veu a través del sacrifici de Jesús. A vegades diem: «els
meus pecats han estat clavats a la creu». Això no treu el penediment. Una
persona que fa el mal i no se’n penedeix, potser no ha entès l’Evangeli ni ha
acceptat Jesús com el seu únic i suficient Salvador.
Això
ens porta directament a parlar de les obres. Per què o per a què fem bones
obres? Per agradar el Senyor, o perquè estimem el Senyor? Les obres han de
sortir de nosaltres espontàniament just perquè estimem el Senyor i l’imitem,
com bé diu Pau (1Co 11,1). I això ens porta a treure’ns de sobre el gran llast
que arrosseguem quan som pecadors i no tenim el Crist amb i en nosaltres per
mitjà de l’Esperit Sant. Ara, però, com que ens hem deslliurat del pes feixuc
del pecat, podem gaudir de la vida, de la joia de viure! Però, és clar, som
fal·libles i, segur, algun dia caurem en alguna falta. Però aquí és on intervé
el penediment i el perdó de Jesús en virtut de la seva mort i resurrecció. I
això és el que ens fa ser feliços i viure tranquils. Bé, qui no fa res, potser
no peca, qui treballa, fins i tot per al Senyor, segur que algun dia cometrà
una errada, però la convicció del seu perdó ens allibera de tot llast. Per
tant, sabent que Jesús ens ha perdonat i ens perdonarà, treballem per
l’Evangeli i, alhora gaudim d’aquesta vida que Ell ens ha donat per a que així
ho fem.
Samuel
Sais
Església
Evangèlica de Gràcia
Traductor
de la Bíblia Evangèlica Catalana
Per Griselda Cos i Boada
Monja
de Sant Pere de les Puel·les
Portem ja a dins l’Eternitat
L’Evangeli
d’avui cita unes paraules de Jesús davant el Temple. Són del darrer discurs que
Marc, posa en boca de Jesús, molt a prop ja de la passió.
Fent ús del gènere apocalíptic, Jesús diu que: “el sol s’enfosquirà, la lluna no farà
claror, les estrelles aniran caient...”.Amb aquestes paraules no vol
descriure tant un cataclisme còsmic final com preludiar el gran anunci de la ja
vinguda del“Fill de l’home venint sobre
els núvols amb gran poder i amb gran majestat”.Punt important del nostre
Credo.
La sobirania majestuosa amb què Jesús es refereix en
parlar d’aquesta seva vinguda,ens fa intuir quelcom del gran valor de la nostra
vida.
“El cel i la
terra passaran, però les meves paraules no passaran”. La
força d’aquestes paraules no està tant en la destrucció del món com en el
caràcter indefectible de les paraules de Jesús. Sí, hi ha situacions terrenals
que passaran però amb la paràbola de la figuera Jesús ens invita a discernir,
també avui, el nostre futur a través dels signes dels temps. Certament, tant la
creació com la humanitat, portem a dins l’Eternitat com a penyora.
El creient, davant el drama que sacseja sovint la
vida humana sap i creu que Déu i el seu Regne seran la nostra vida per sempre.“Aquell dia” serà el de la vinguda del
Senyor i la manifestació definitiva del Regne.
Nosaltres sovint ens preguntem per l’essencial del missatge cristià, i
Jesús avui ens en parla d’allò que és definitiu. Mateu, en referir-se
a la fi dels temps, recorda que serà un examen sobre l’amor. Se’ns dirà: “què has fet o has deixat de fer a cadascun
dels teus germans...?
Aquesta és una pregunta que ens cal escoltar
permanentment, i es diu també que és de savis mirar cap allò que ens espera en
el futur.
La meta ja és present en el camí que fem avui. Aquell que vindrà és Aquell mateix a
qui avui seguim.
Monestir
de Sant Pere de les Puel·les
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada