Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep - 26 de desembre de 2021
Lc 2, 41-52
Normalment, el 26 de
desembre se celebra la Festa de Sant Esteve, diaca, primer màrtir de la fe
cristiana. Tanmateix, donat que es tracta del Diumenge dins de l’Octava de
Nadal, passa per davant la Festa de la Sagrada Família: Jesús, Maria i Josep.
L’Evangeli
que la litúrgia ens recomana, en relació amb la primera lectura, ens descriu un
episodi aparentment intranscendent, però de gran riquesa: Jesús perdut i
retrobat al Temple de Jerusalem. És una imatge recurrent en les representacions
artístiques, l’han plasmat artistes tan importants com Dürer, Veronese,
Buoninsegna, Giotto, Pinturicchio, Ribera, Pitati, Ferrari o Rembrandt. La
litúrgia ens presenta dos models diferents però relacionats: la Presentació del
profeta Samuel (1S 1, 20-22.24-28) i Jesús entre els doctors; ambdós es troben
separats per onze segles de diferència. A partir de la presentació d’aquestes
dues figures se’ns mostra clarament una relació de paral·lelismes, de
continuïtat, de superació i de consumació. Se’ns presenta una dinàmica d’un poble
que suplica i un Déu que escolta, un Déu que dóna i un poble que rep més del
que demana. Ambdós són exemples vius de l’actuació divina -Ana, la mare de
Samuel, era estèril- i de la intimitat amb Déu com a font única de la vida
espiritual.
El profeta Samuel era de la tribu
de Leví, la classe sacerdotal, la tribu dedicada al servei del Tabernacle (Nm
3, 12 i 8, 16), al Temple de Siló, la primera capital del Regne d’Israel. Va
ungir tant el rei Saúl com el rei David i és un exemple de la primacia de l’adhesió
a la fe sobre el poder reial o militar. L’Evangeli ens explica que Maria i
Josep pelegrinaven cada any al Temple de Jerusalem per celebrar la Pasqua, la
festa més important dels jueus. La caravana dels galileus recorria uns 140km de
distància, cosa que requeria diversos dies de viatge.
Es tracta d’un Evangeli ple de
dades de gran profunditat. Jesús, de la tribu de Judà, tenia 12 anys, recent
assolida l’edat de maduresa i no és retrobat fins al cap de 3 dies (Gn 22; 2 S
24,10-17, Jn 40,12; 2 R 20,5.8; Os 6,2; Mt 12,40; Jn 2,1). L’episodi té lloc al
Temple de la Ciutat Santa, lloc de la presència de Déu. Jesús destaca entre els
mestres de la Llei, doctes i avesats en l’Escriptura, tot entrant en diàleg amb
les disputes pròpies del pensament avançat del seu temps. Demostra un
coneixement tant de la lletra com del sentit dels Textos Sagrats, ja que el
compliment de la Llei, en definitiva, és el compliment de la voluntat del Pare;
més endavant seran freqüents les disputes amb els mestres. El que se’ns descriu,
entre altres coses, és una prefiguració de l’acció de Jesús: si amb les seves
preguntes, paraules i observacions obre un nou accés a Déu als mestres que
estudiaven l’escriptura cada dia al Temple, amb el seu Ministeri, Mort i
Resurrecció obre un nou accés per tota la humanitat.
Àlex Sans Dalmau
Parròquia
de Santa Maria de Vilafranca del Penedès
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada