Diumenge 2 de durant l'any - 16 de gener de 2022
Is 62,1-5; Salm 95; 1Co 12,4-11;
Jo 2,1-12.
Canteu al Senyor un càntic nou, canteu al Senyor arreu de la terra... Anuncieu de dia en dia que ens ha salvat... (Sl). És el nostre cant, la nostra experiència. La nostra espiritualitat?
Vingui a nosaltres el vostre Regne.
Maria, imatge de l’Església, que proposa Jesús, presenta Jesús, dóna Jesús per a que no s’acabi la festa..., la festa de la fraternitat.
Mn.
Miquel García Bailach
Joan, 2, 1-12.
La vida sencera de la Mare de Déu, des del seu naixement fins a la seva
assumpció als cels, tant en cada esdeveniment particular com en el seu conjunt,
amb tota justesa pot anomenar-se misteri.
«Misteri» és la paraula antiga amb què els cristians anomenaven els sagraments;
ientre els cristians aquesta paraula no feia referència a cap secret amagat i
reservat per uns pocs, al contrari, es refereix a allò a què tots estem
convidats, que és sagrat, santificat per la seva participació en la vida
divina. I qui ha participat més plenament de la vida divina sinó Maria, la
Santíssima Verge, la Mare de Déu? La seva vida és un model per tot cristià, per
cada un de nosaltres i pel conjunt de l’Església de la que el Crist es el Cap.
Cada episodi de la vida de la Santíssima Mare de Déu podem comparar-lo amb
un nus format pels diferents fils que van teixint la vida espiritual: la
humilitat, l’afermament de la fe, l’obediència, la mansuetud, la renúncia a la
pròpia voluntat, la confiança plena en Déu, l’escolta de Déu en nosaltres... infinitud
de fils, infinitud de reflexions pel nostre esperit, i un sol nus, un sol nucli
de força que misteriosament ens toca
i ens obre el cor.
Són poques, ho
sabem, les perles recollides en els Escriptures referents a la vida de la Mare
de Déu, però totes són rellevants com a finestres obertes a un gran misteri.
L’objectiu del miracle del Senyor a Canà era confirmar els seus deixebles en la
fe. Calia que es revelés a ells abans que a les multituds. Quan el Crist canvia
l’aigua en vi, s’obren els ulls dels deixebles; però fou també un canvi en la
vida de la Mare de Déu. El Senyor havia estat subjecte a ella en obediència a
la llei; però des de les hores, ella quedà subjecta a Ell, a la vegada com a la
seva Mare i com a la seva Serventa.
Són paraules de Zacharias Zacharou, pare espiritual del Monestir Ortodox de
Sant Joan Baptista, a Essex, Anglaterra, i deixeble de Sant Sophrony Athonita, en
el capítol del seu llibre Recorda el teu
primer Amorque dedica a comentar el fragment de sant Joan de las Noces de
Canà. Li deixem a elll la paraula:
A les Noces de Canà,
la Mare de Nostre Senyores va apropar al seu Fill,amb discreció i humil com a
Santa Verge, i li va dir: «No tenen vi». En el seu cor havia nascut el
pensament de què potser havia arribat el moment en què el Senyor fes conèixer
la seva glòria, ja que aquell temps considerava dins seu tots els grans
esdeveniments dels que, des de l’Anunciació,ella mateixahavia estat testimoni. [...]
La Santíssima Mare de Déu havia estat al bell mig dels esdeveniments més
extraordinaris i miraculosos: la concepció i el naixement del Fill de Déu;
després del naixement, l’adoració dels Mags; l’aparició dels cors dels Àngels;
el somni de Josep, per mitjà del qual Déu apartà qualsevol dubte del seu
esperit; la fugida a Egipte; la protecció de Déu durant la massacre per part
d’Herodes de milers d’infants; la crida als primers deixebles després del Baptisme
del Senyor. Tots aquests fets duien el testimoni de Déu mateix tant respecte a
la persona del Crist com de la seva Santa Mare. Durant trenta anys havia
considerat totes aquestes coses dins el seu cor, i després de què l’Esperit
davallà i reposà sobre el Senyor quan fou batejat per sant Joan –tot
manifestant-se en forma de colom a fi de revelar que pertanyia al Fill des de
tota l’eternitat– el cor de la Mare de Déu començà a sobreeixir amb una santa
expectació. Havia estat esperant el moment oportú per a què Ell revelés la seva
Glòria. I per això Maria, la Mare de Déu, s’apropa al seu Fill, en certa manera
amb timidesa, com una filla més que una mare, i diu: «No tenen vi».
El mateix P. Zacharias en altres comentaris a passatges de l’Evangeli ens
fa veure com les converses amb el Senyor no segueixen les pautes d’una conversa
ordinària. Pensem en la Samaritana, el jove ric, la dona cananea, Zaqueu i
tants d’altres. Nostre Senyor coneix les intencions dels nostres cors millor
encara que nosaltres mateixos, i quan ens escolta ve fins el lloc, o millor
l’estat espiritual, en què ens trobem i amb la seva resposta ens atrau, humil i
respectuós amb la nostra llibertat, cap a Ell.
I Jesús li parla
adreçant-se directament al més profund del seu cor: «Dona, què hi ha entre jo i
tu? Encara no és vinguda la meva hora».
Cal que recordem que el Senyor s’adreçà a la seva Mare com a «dona» quan era
penjat a la Creu: «Dona, vet aquí el teu fill» (Jo 19, 26). La resposta és ara
potser més aviat severa, però és noble: «Dona, què hi ha entre jo i tu? No puc
complir els desigs de la meva mare: tinc una missió a realitzar, i la meva hora
no ha arribat encara».[...]
D’aquesta manera el
Senyor,desoint els desigs de la seva mare, els talla. Si no ho hagués fet, més
tard no hauria dit: «Si algú ve a mi, i no avorreix el seu pare i mare, muller
i fills, germans i germanes, i fins la seva vida, no pot ser deixeble meu» (Lc
14, 26). [...] Durant trenta anys havia viscut en obediència als seus pares,
segons l’Evangeli de sant Lluc. Però havia arribat el moment de deixar-ho tot
enrere per la seva celeste missió de salvar el món.
La Mare de Déu va acceptar
la resposta del seu Fill amb una gran fe. Una vegada més, aquest va ser un acte
de kenosi, de buidament de si mateixa, i va deixar de banda el seu propi desig.
Fou capaç d’esperar contra tota esperança, com ho va fer Abraham (Ro 4, 18).
Potser no comprenia perquè el Senyor la rebutjava, però estava segura que
qualsevol cosa que Ell fes era correcta. D’aquesta manera a Canà acceptà la
humiliació del seu Fill i, plena de fe, digué als servents: «Feu tot el que Ell
us digui» (Jo 2, 5).Quan ho feren, l’aigua fou canviada en vi. El Senyor honorà
la seva Mare i el majordom de la festa va elogiar el nuvi tot dient: «Tothom posa
primer el bon vi, i quan ja han ben begut, l’inferior; però tu has guardat fins
ara el bon vi» (Jo 2, 10). Els Pares ens ensenyen que Déu sempre guarda el «bon
vi» pel final. Primer venen patiments i afliccions, i només al final ens és
donat el bon i de la seva gràcia. [...]Trobem la mateixa mena de kenosi en les
vides de molts Sants i també en les vides de molts fidels cristians. A l’hora
de l’abandonament, el dolor i la tribulació, posen tota la confiança en el
Senyor, i encara que hi siguin a l’abisme de la foscor i la destrucció, fan un
salt i, de manera inesperada es troben en la llum del Regne. [...]Així com la kenosi
de la Mare de Déu facilità l’arribada de l’hora del seu Fill, en la que revelà
la seva glòria a fi de confirmar en la fe els seus deixebles, de la mateixa
manera en les vides dels Sants, la fermesa de la fe i l’esperança contra tota
esperança fan avançar l’hora de la gran misericòrdia del Senyor. De vegades no
entenen el que els està passant, però saben que una cosa és segura: la justícia
i la rectitud pertanyen només a Déu, Aquell que és estimat i beneït per sempre.
[...] no ens correspon preguntar: «Per què em passa això a mi? Per què em fas
això a mi, Senyor?». Per nosaltres, la veritable saviesa consisteix en
preguntar: «Com, Senyor, puc actuar ara si he d’evitar caure en el pecat i en
l’oblit de les teves promeses?».
L’objectiu de la
nostra vida és mostrar plenament la glòria de Déu. El Senyor ens va crear per a
la seva glòria, ens guarda per a la seva glòria, i quan morim, morim per a
glòria seva, a fi de compartir la seva glòria i romandre-hi per sempre. El
Senyor va participar de la vida humana com un estranger, com un convidat, i a
causa de la seva aparença humil que va poder establir el seu Regne. Va ser un
convidat a les noces de Canà, però va aprofitar l’ocasió per a establir la seva
pròpia família divina, l’Església, el seu Regne a la terra, a partir de la seva
Puríssima Mare i els seus deixebles.
Va fer servir aigua per a crear una abundor incontenible del millor vi. I
quan ve a la nostra vida hi vessa la seva pròpia Vida, embellint i fent noves totes
les coses, i omplint-les de significat. Com Ell mateix digué: «Jo he vingut per
tal que tinguin vida, i la tinguin abundosa» (Jo 10, 10).
P. Josep Moya
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada