Diumenge 26 de durant l'any - 25 de setembre de 2022
La continuïtat de la vida després de la
mort és (o hauria de ser!) una certesa pel cristià (Quina mena de cristià es
pot ser sense aquesta certesa?). La mort és un traspàs a una nova vida, un nou
estat d’existència de la nostra ànima. I cal saber que n’hi ha connexió entre
aquesta vida i la futura:
«Fill, recorda't que ja vas rebre els
teus béns durant la teva vida, i Llàtzer, en canvi, els seus mals; ara, doncs,
ell és consolat i tu turmentat.» (25)
Aquella certesa, indubtable pels nostres
majors, s’ha anat afeblint, perdent importància fins pràcticament perdre’s.
¿Qui té present, a l’hora de prendre decisions i actuar, que el que farà tindrà
una repercussió en la vida després de la mort? En part de la causa d’aquesta
pèrdua la trobem en l’excessiu accent de la por al càstig amb què vam
créixer... aquell «Déu et castigarà!»... Pot ser sí vam convertir el
cristianisme en una mena de competició per obtenir premis i evitar càstigs, i
ens vam allunyar de Déu, que és Amor.
Quan per ser bon cristià tot es
converteix en advertència de «fixa-t’hi, fes això i allò a fi de no ser
turmentat a l’infern», aleshores utilitzem la por com a motor per apropar-nos a
Déu. Els Sants Pares ensenyen que la por no és més que una conseqüència del
pecat: l’home, pretenent que la seva voluntat fos sobirana, es va separar de Déu
–l’única font de vida– i el mateix fet li va fer conscient de la seva
mortalitat. Llavors la por a la desaparició total d’aquest ego que volia fer
rei i sobirà,la por a morir, el va posseir i, des de les hores, constantment va
creant simulacres de vida (plaers, riqueses, tecnologia...) que fatídicament el
fan més i més insaciable, mai satisfet i presoner d’aquesta vida mortal i cec a
l’altra. Aquest era l’estat de l’home ric de la paràbola, la por no li va
abandonar a l’altra món, i amb la por no és possible rebre l’Esperit
Consolador:
«Us prego, doncs, pare, que l'envieu a
casa del meu pare, on tinc cinc germans, perquè els adverteixi a fi que no
vinguin també ells en aquest lloc de turment». (27-28)
L’home pertany a la vegada a la terra i
al cel. Fet de fang és terrestre; fet a imatge i semblança de Déu és celeste.
En tant que celestes, la nostra activitat és la pregària, la participació als
sagraments, la contemplació de l’obra de la Divina Providència; el centre
d’aquesta a activitat no pot ser altre que Jesús Crist, el nostre Déu. En tant
que terrestres la nostra activitat hauria de tenir com a centre el proïsme,
perquè en ell tenim la possibilitat de sortir del nostre ego tancat per la por
a la mort i guarir-nos de la ceguesa de l’esperit. I, com diu el Senyor, sempre
tindrem al costat pobres a qui socórrer. No podem veure el captaire a la nostra
porta si estem dedicats a complaure el nostre ego, la nostra realitat
individual, a assegurar-nos la comoditat i el benestar en aquest món. Si el
nostre ego és el centre, tampoc la nostra activitat espiritual pot adreçar-se a
Déu, sinó que la nostra pregària esdevé com la del fariseu i el nostre
cristianisme un compliment purament exterior de normes o costums. La paràbola
de l’home ric i el pobre Llàtzer ens pot fer veure la concreció del que
expliquem:
«El pobre, doncs, va morir, i fou portat
pels àngels al si d'Abraham; va morir també el ric, i
el van sepultar. A la regió dels morts, enmig dels turments, va
alçar els ulls i va veure Abraham des de lluny, i Llàtzer al seu si. Llavors va
cridar: “Pare Abraham, tingueu compassió de mi, i envieu Llàtzer perquè mulli
amb aigua la punta del dit i em refresqui la llengua, que pateixo terriblement en
aquestes flames”. “Fill, recorda't que ja vas rebre els teus béns durant la
teva vida, i Llàtzer, en canvi, els seus mals; ara, doncs, ell és consolat i tu
turmentat”».
La paraula «consol» és en grec de la
mateixa arrel que la paraula que serveix per anomenar l’Esperit Sant, el
Consolador. Així, Llàtzer rep el consol, rep l’Esperit Sant. Tots dos entren a
la mateixa vida més enllà de la mort. Quin és el turment que rep l’ànima del
ric?Tots entrarem en la mateixa vida. La mort ens iguala a tots. Mirem els
sepulcres: qui és el rei, o el súbdit? Qui és el senyor i qui l’esclau? Qui és
el ric o el pobre? Però, quin turment deu ser un cop separats del cos, ser
incapaços de rebre l’Esperit Sant!
Nostre Senyor mostra sempre una atenció
i un amor singular als més desgraciats, als malalts, als marginats d’aquest
món. La seva misericòrdia i compassió és l’exemple que ens ofereix per
seguir-lo.
Sant Basili ensenyava que qui vol
complaure a Déu per por es comporta com un esclau; qui ho fa per obtenir una
recompensa, com un mercenari; qui ho fa per amor a Déu, com un fill. El temor
de Déu, que no la por, és beneït quan neix del sentiment i la consciència de la
pròpia pobresa. Sóc jo el necessitat, el captaire, perquè el meu jo separat de
Déu no pot alliberar-se de la mort. Temo Déu perquè no sóc digne del do que em
fa, i apropar-me a Ell m’omple de vergonya i esglai, a causa de la consciència
de la meva indignitat. I tanmateix no puc deixar de desitjar contemplar el seu
rostre, de desitjar rebre la seva mirada compassiva i benvolent.
El ric no va a l’Hades per ser ric ni
per fer festes ni banquets. El seu turment és conseqüència de la seva actitud.
Ell, que ho tenia tot, no va sentir compassió per Llàtzer, el captaire que hi
era a la seva porta i que no tenia res i ni tan sols podia alimentar-se de les
engrunes que queien de la taula del ric.
Tot i que encara no siguem capaços de
veure en el pobre que és a la nostra porta, l’home estimat per Déu, vegem-lo com
la porta i el camí cap a la nostra realització plena en la vida futura i
perdurable. Déu, que estima l’home, en farà la resta.
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada