Diumenge 16 de durant l'any - 21 de juliol
Lluc 10,38-42.
El fragment de l’Evangeli de Sant Lluc, ens situa en unes
qüestions de molta actualitat: “el recel” i “la queixa”, suscitat entre dues
germanes, tant si ho eren de la mateixa família, com si `pertanyien a la
mateixa comunitat.
Curiosament, en aquest cas, “recel” i “queixa”, van de la
ma de l’acolliment i el treball, com a servei, o allò que tantes vegades en els
cursos bíblics, surt en relació amb aquest passatge: “vida contemplativa” i
“vida activa”.
Val la pena reconèixer l’ambient que es vivia en aquell
context entre Jesús, Marta i Maria, per tal escorcollar-ne, millor, el
contingut del diàleg que s’estableix
tant entre Marta i Jesús, com entre Maria i Jesús, i és que l’escorcoll
pren encara més força quan aquest fragment de l’Evangeli, la litúrgia ens el
situa en el conjunt, del temps de Durant l’Any, dedicats a la crida i al
seguiment de Jesús, pels seus deixebles.
Podem afirmar que Marta i Maria són seguidores de Jesús,
el coneixen i l’acollien amb profunda amistat. Marta tenia a casa seva, no
només a Maria, sinó a un bon amic.
Curiosament Marta desaprova, -dins seu-, l’actitud de
Maria, però no li dirigeix cap retret. La queixa va dirigida a Jesús, fent-li
veure que, per causa seva, Maria no l’ajudava.
Passa com, a cops, entre els membres d’una comunitat, en
lloc de tractar les coses entre ells i posar-hi ordre, es recorre a algú de més
amunt, culpabilitzant-lo inclús de la situació que es produeix.
La resposta de Jesús cap a Marta, retorna amarada
d’amistat: “Marta, Marta, -repeteix Jesús-, estàs preocupada i neguitosa ...”,
però tot valorant la tasca que ella fa, li fa centrar la importància de
l’actitud de Maria, per tal que ho posi en consideració. Fixem-nos-hi: “...
estàs preocupada i neguitosa per moltes coses, quan només n’hi ha una de
necessària. La part que Maria ha escollit és la millor, i no li serà pas
presa”.
L’actitud de servei, no ha de desatendre
l’espiritualitat, de la mateixa manera que l’espiritualitat, deixaria de
ser-ho, si no va acompanyada d’actituds de servei o, si ho voleu, d’amor cap
als altres.
Cal que sapiguem atendre’ns, coneixent-nos i cuidant les
nostres relacions interpersonals. La pertinença exclusiva a Crist, com únic
Senyor, que és el fonament de la llibertat, és també el fonament de la igualtat
cristiana (Rm 14, 7-9; 1Co 3,21-23), cosa que significa l’absència de domini i
de privilegis en la comunitat.
Jesús quan ens defineix la seva missió, ens diu que no ha
vingut a ser servit, soinó a servir i a estar entre els deixebles com un
servidor, i els hi ho manifesta rentant-els-hi els peus, que era una feina
pròpia dels esclaus (Jn13, 4-11)
Jesús anomena als seus seguidors més propers “amics” i
també “germans”. D’aquest mode, qui exerceix qualsevol responsabilitat, gran o
petita, en la comunitat ha d’esforçar-se en ressaltar la igualtat.
L’ensenyament de Jesús va acompanyat d’una mena de força
pedagògica que és el seu testimoni, on el reconeixement no depèn dels signes
externs, sinó del grau de servei als altres. És la força de l’Esperit Sant. Ara
a nosaltres ens pertoca imitar-lo.
Mn. Josep Mª Gómez de
Perugia, diaca
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada