Diumenge 3 de Quaresma - 23 de març
Jesús i la samaritana
La lectura d’un text, avui una narració bíblica pren sentit -vida- pel lector en la mida que se’l fa seu, això és, en la mida que esdevé Paraula i Paraula de Déu : que sent en el seu cor ( el seu interior ) que Déu li diu coses que augmenten o el fan avançar en el seu camí de deixeble de Crist.
Què ens pot dir aquest fragment de
l’evangeli segons sant Joan ? D’aquesta narració d’ un encontre entre Jesús i una dona samaritana? Evidentment ens dirà en la mida que l’escoltem, no
únicament amb el sentit de l’oïda exterior ( inici necessari del camí ) sinó
que el que sentim - i d’alguna manera
veiem “como si presente me hallare”- en el cor ( interioritat ) i que així
produeixi un canvi o progrés en la nostra vida d’homes i dones cristians. I
això és la pregària, el tu a tu amb el Senyor.
Perquè justament, al meu entendre, aquesta narració de Joan ofereix
elements fonamentals com a paradigma o model de tota pregària del cristià. Vegem-ho.
És un encontre, trobada entre dues persones que dialoguen des de una
situació que no és superficial per elles: la set i la necessitat quotidiana de l’aigua, una necessitat que és compartida
i que neix dels nivells més profunds dels humans ( encara avui per milions i milions
d’ humans que trepitgen el mateix sòl que nosaltres ). La pregària no pot
basar-se en superficialitats i
perifèries de cadascú de nosaltres sinó en les profunditats i abismes del jo (
“ des de l’abisme… ps. 129 ) a vegades opac a un mateix ( “ escruta el meu cor “ final del ps. 139 ) i
que cal que Ell mateix ens el faci, encara que a vegades dolorosament descobrir. L’acció del Senyor comença per
fer-nos adonar de quines són les nostres
sets .
La pedagogia del Senyor – és com un
mestre que ajuda al deixeble a prendre consciencia del qui veritablement és ell mateix- fa un
pas més endavant. Sovint el desig de satisfer les nostres necessitats –
autènticament profundes o no – no ens fa que ens adonem que ens tanquem en unes
immediateses, -que per altra banda són en molts casos fruit de moltes injustícies
i enredades d’altres,- que esdevenen muralles o gàbies daurades. El parlar
Jesús d’ una altra aigua , obre un horitzó
nou en la vida de la samaritana [1].
Quantes vegades la pregària fa experimentar un profund alliberament interior obrint
noves perspectives al que s’experimenta com a clos i fosc!
La pregària esdevé expansiva, inicia dinamismes de compartir les joies i
veritats que el Senyor fa descobrir
a l’orant ( “ veniu a veure un
home que m’ha dit tot el que he fet” ). La pregària enforteix dinamismes
d’eklesia ( literalment ´” els cridats ).
Aquest encontre, per alguns
especialistes de la història de la redacció de l’evangeli de Joan, seria el
nucli d’un “primitiu evangeli dels samaritans “ que ressonaria a Fets on
després de la “ baixada” de Jerusalem
dels diaques ( tots amb noms grecs ) conseqüència de la persecució de la
comunitat jueva-hel·lenista on troben samaritans que havien “cregut “ en Jesús
.[2]
Mn.
Lluís-Anton Armengol
[1] És
semblant a l’encontre amb Bartimeu (Mc. 10) : graduació progressiva del seu
desig i petició de “tornar a veure” :
cridar i cridar més fort que surt del
seu abisme interior, i l’acció del Senyor que fa que hi torni a veure veient per
primera vegada el seu rostre i així esdevé deixeble : ho deixa tot ( el mantell on hi té els quatre cèntims - “ tot el
que té”- ) i el segueix pel camí d’”
ascensió” a Jerusalem ( esdevé deixeble).
[2] Potser inicialment com “taéb” (
el Mestre o Profeta ) i que en el text de l’evangeli s’identifica amb el messies ( descendent de David ).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada