Diumenge 28 de durant l'any - 9 d'octubre del 2016
Lc 17, 11-19
Aquest fragment de
l’Evangeli, de manera subtil, ens mostra la diferència entre una fe i una
praxis basada en la Llei, en els preceptes, en normes, i una fe fonamentada en
Déu mateix. La mateixa diferència, subtil i difícil de discernir, entre ser un
mateix el centre i el criteri de la confiança i de la decisió de com actuar o
que sigui la voluntat de Déu la que il·lumini la nostra fe i condueixi els
nostres passos.
Fins la vinguda del Crist, la
Llei de Moisès fou la pauta que marcava el camí cap a la salvació. Els que no
coneixien la Llei, o no tenien l’ensenyament que els permetia interpretar-la
rectament, estaven sota la llibertat natural de la seva consciència. El poble
de Déu, l’Antic Israel, que esperava l’acompliment de la Promesa, la vinguda
del Messies, tenia la Llei com a guia. Però a partir de l’Encarnació, de la
vinguda del Messies, de la realització de la Promesa, la Llei sense quedar
abolida arriba al seu compliment final, és a dir, que els seus efectes es manifesten
plenament, i llavors el Nou poble de Déu, el Nou Israel, l’Església, viu en Ell
per la Fe que l’Esperit Sant concedeix, ja no té la Llei com a patró de vida,
sinó a Crist mateix, Camí, Veritat i Vida.
Deu són els homes que se
senten impurs i, conscients de la seva malaltia –impuresa–, i guardant la distància que prescriu la Llei, demanen
a Jesús misericòrdia. S’adrecen a Jesús com a Mestre, reconeixent en Ell a qui
que és capaç d’interpretar la Llei amb autoritat, i per tant pot ensenyar al
poble, però no com a Messies ni com a Déu, tal com altres episodis ens mostren
quen l’anomenen Senyor, Fill de David o Fill de Déu. Nostre Senyor respon a la
seva demanada, com tantes vegades mostren els Evangelis, d’acord amb el grau de
coneixement i consciència que mostra qui s’adreça a Ell; no violenta la
llibertat de l’home, sinó que sempre tot Ell humilitat, la seva paraula es
manifesta al nivell de l’home, acompanyant-lo i a la vegada deixant-li la
llibertat, aquesta llibertat que és el senyal de la imatge divina en l’home. Els
podria haver dit, ‘Jo sóc el Senyor, el Messies, i us puc sanar’. En canvi, el
Senyor els diu, d’acord amb el que prescriu la Llei, que es presentin als
sacerdots. Els deu homes, immediatament, així ho fan; abans, però, d’arribar
als sacerdots i saber què és el que hauran de fer per sanar-se, en el camí, en
el transcurs del seu compliment de la Llei, es veuen purificats! No ha estat el
compliment de la Llei el que els ha sanat, sinó la voluntat de Déu, l’obra del
Crist. Però fixem-nos que, subjectes com estaven a la Llei, no s’adonen realment
del que els ha passat, excepte un, que era samarità, que no tenia el recte
ensenyament de la Sinagoga, que no posseïa l’ortodòxia de la Llei. Aquest,
mogut per una força superior a la Llei, retorna
sobre els seus passos i amb forta veu glorifica Déu. Ara no manté la
distància, sinó que cau als peus del Senyor en acció de gràcies, gosa
atansar-s’hi, tocar-lo, prosternat als seus peus en actitud de màxima
humilitat.
El Senyor no el retreu la
seva “desobediència” –no ha anat als sacerdots!–, sinó que, tot ensenyant als
que l’escoltaven, fa evident l’actitud dels nou jueus que no han retornat sobre els seus passos per
glorificar Déu. Tot i experimentar el do de Déu, la guarició, la purificació,
continuen lligats a la Llei, continuen en la direcció dels seus passos, en la
seva manera antiga de viure; només un, i era estranger, samarità, ha escoltat i
actuat seguint la voluntat de Déu. A aquest, el Senyor li diu: Aixeca’t! La teva Fe t’ha salvat. La
paraula aixeca’t, no es refereix
només a la prostració física del samarità ja guarit davant els seus peus, sinó
a sortir de l’estat caigut que és el propi del pecat de tot home que ve al món
i elevar-se per a romandre al costat del Crist, unint-se a la seva naturalesa
humana perfecta i participar de la Glòria divina. La paraula aixeca’t, en grec anastas, també significa ressuscita!
La Fe plena, acompliment de la Llei i dels Profetes, el Crist, és l’únic capaç
de fer-nos aixecar. Però Ell espera
la nostra conversió, que retornem sobre
els nostres passos per donar gràcies
a Déu, en reconeixment del do que Ell ens dóna, la Vida nova.
Cal saber que la paraula eucaristia és una paraula grega que
significa precisament acció de gràcies, de manera que aquesta acció del samarità
és el signe de l’Eucaristia amb què el Nou Israel podrà combregar amb Crist
Jesús fins els temps de la seva Segona Vinguda. El sacrifici eucarístic, el
sagrament de l’Eucaristia en Església és l’acció de Gràcies, l’acompliment de
tota la Llei i totes les profecies. En ella es troba la salvació i la sanació
dels homes.
P. Josep
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada