Diumenge segon després de Nadal - 5 de gener de 2020
El capítol primer de l’Evangeli de Joan, ens posa la
mirada cap a l’eternitat, d’on provenen i cap a on es dirigeixen totes les
coses, ben conscients que l’eternitat no té ni origen, ni acabament. Ho volem
comprendre i no podem, perquè això forma part de la transcendència de Déu, en el
misteri d’una dimensió absolutament inabastable per a nosaltres.
L’Evangelista Joan arrenca l’existència més remota, -que
ni tan sols podem imaginar, en el LOGOS, en la PARAULA, on hi havia la VIDA i
la VIDA esdevingué LA LLUM de la humanitat. D’aquest mode l’Evangelista ens va
acostant al seu propi testimoni, per mostrar-nos la presencia de Jesús al món, -entès
com LA LLUM veritable-, anunciat per Joan Baptista, com el qui no era la llum, sinó que venia a donar-ne
testimoni. Quan va arribar la LLUM no van rebre-la, perquè no la van reconèixer
i els qui la van reconèixer, els que reberen a Jesús, LA PARAULA, que són els qui creuen en el seu
nom, els concedeix ser fills de Déu.
Una lectura atenta d’aquest primer capítol de l’Evangeli
de Joan, ens posa de manifest l’acció de Déu, en l’objectiu guarir i salvar a
la humanitat, pel seu AMOR, i tanmateix el plantejament de les persones davant
del misteri de Déu, que es mou entre la ignorància i la plena adhesió. Tot
contemplant el misteri de Déu que s’encarna per salvar al món, ens convida a esbrinar
les actituds de la persona davant de Déu.
Entre l’acceptació i la negació absoluta, -a cada extrem-,
hi ha matisos com poden ser la indiferència, que mira cap a la part negativa, i
el dubte que és al bell mig dels extrems, entre l’acceptació i la negació. On
estem disposats a situar-nos i a refermar-nos-hi nosaltres?
Qualsevol afirmació de fe necessita recolzar-se en una
raó que la sostingui, -en la meva opinió-, generalment:
1) Des de la contemplació cosmològica de l’univers, on
tot es mou en la immensitat immesurable de les seves dimensions.
2) Passant per la contemplació de totes les expressions
de natura i vida, des d’una visió antropològica i existencial, ajudats per la
ciència.
3) Fins la contemplació molecular i de les seves
partícules, en la seva extremíssima petitesa, en la composició atòmica de la
matèria.
Aquestes desmesurades i fantàstiques realitats
inabastables a la persona humana, ens predisposen a elaborar un raonament de fe
que ens les sosté, confiant-les a Déu, com autor únic, -incapaços de trobar-ne
d’altre-, ja que la seva evidència és tan gran que no les podem negar.
La contemplació sorgeix en el moment que cadascú que s’hi
posa, des de la profunditat del seu ”ésser” lliure i desinteressat, s’obre al
coneixement d’allò que contempla, deixant-s’hi contagiar i copsant-hi les seves
qualitats que, per si mateix, interrelaciona fent una gran xarxa, descobrint-ne
la vinculació harmònica positiva, de tot allò que contempla.
També en la contemplació podem trobar-hi, vinculacions
dissonants, negatives, incapaces de formar una xarxa sòlida.
Aquesta voluntat contemplativa que ens mou a obrir-nos al
misteri de Déu, es transforma, tot seguit, en una pregària, que crida a l’acció
de l’Esperit Sant, perquè ens ajudi amb els seus dons.
Val la pena que procurem fer aquesta contemplació, més
enllà d’un exercici d’higiene espiritual, on ens hi descobrim nosaltres
mateixos i experimentem l’harmonia de la xarxa que formem i que s’articula amb
tota l’obra de Déu. Però, com que també
podem trobar-hi dissonàncies: Que podem fer?
Suggereixo que es tracte d’una oportunitat única que
tothom pot aprofitar, en la qual, el mètode que em va bé, és el de lluitar
contra mi mateix fins a trobar-hi l’harmonia necessària. I la lluita pot ser
llarga i, a cops, molt llarga.
El verset 14, sentencia molt bé això: El qui és la Paraula s’ha fet home com
nosaltres, i entre nosaltres ha plantat la seva tenda. Hem contemplat l’esclat
de la seva divinitat, esclat que té del Pare com a Fill únic que és, ple de
misericòrdia i de fidelitat.
Que tant de bo tots nosaltres ens encarnem com Ell, en
aquest món, i en plena comunió, amb l’esclat de la seva LLUM i la seva PARAULA,
siguem capaços de contagiar la seva MISERICÒRDIA i la seva FIDELITAT, que el fan
CAMÍ, VERITAT i VIDA per tothom.
Finalment, en el verset 18, ben conegut, l’evangelista
Joan ens diu, “a Déu ningú no l’ha vist
mai, : el seu Fill únic, que és Déu i està en el si del Pare, és qui l’ha
revelat”. Cosa que ens porta a recordar a l’evangelista Mateu, en el seu
capítol 11, verset 27, que ens deixa aquestes precioses i esperançadores
paraules de Jesús, “El Pare ho ha posat
tot a les meves mans. Ningú coneix el Fill fora del Pare, i ningú no coneix el
Pare fora del Fill i d’aquells a qui el Fill el vol revelar”.
Donem-ne gràcies a Déu per l’esperit ecumènic que ens
uneix, en aquest camí de missió, que ens fa CRÉIXER i no volem deixar de fer
junts, units en l’amor de Déu, que ens obre a comprendre’l i que de tantes
maneres se’ns manifesta.
Josep Maria, diaca.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada