Diumenge 1 de Quaresma - 21 de febrer de 2021

 

Gn 9,8-15; Salm 24; 1Pe 3,18-22; Mc 1,12-15.

 Déu compromès amb la vida sempre; amb Jesús..., i ara amb nosaltres també.

 Pare nostre, que esteu en el cel:

 Aliança amb Adam, i Noé, i Abraham, i Moisès..., ara nova aliança de Déu amb Jesús.

Déu pare, Déu-amor..., també Déu-aliança que és Déu-compromís amb la vida de la creació i dels seus fills; i ara Déu es fa salvador... «Jo faig la meva aliança amb vosaltres, amb els vostres descendents i amb tots els éssers animats que hi ha amb vosaltres, els ocells, el bestiar i tots els animals domèstics i feréstecs...  Jo faig amb vosaltres aquesta aliança meva: La vida no serà mai més exterminada ...» (Gn). Déu és garantia de futur i motiu d’esperança; el nostre Déu és un Déu de vida, no de mort. Déu és sempre creador de vida.

 Vingui a nosaltres el vostre Regne.

 Jesús,  es presentà… predicant la bona nova de Déu; deia: «Ha arribat l'hora i el regne de Déu és a prop. Convertiu-vos i creieu en la bona nova» (Mc). I ara la vida de Déu, el seu compromís, es diu Jesús; la nova creació de Déu és el Regne de Déu; aquest és el seu compromís: un Regne que s’anuncia i que es construeix; és regne de vida, de pau i justícia, de veritat i no violència, d’amor...; el Regne de la dignitat dels fills de Déu. Un Regne proper en la mida que nosaltres el fem proper; només demana acollida.

 I no permeteu que nosaltres caiguem a la temptació.

 … l'Esperit empenyé Jesús cap al desert, on passà quaranta dies temptat per Satanàs... (Mc). També Jesús fa el seu èxode, viu el seu desert, i venç les temptacions que troba en el camí de la pau, i la fraternitat, i la justícia, i la llibertat, en el camí cap el Regne de Déu. Són les temptacions del tenir (en lloc de ser), de la indiferència (en lloc del compromís), del domini (en lloc del servei); i les temptacions de la por, i tornar endarrere, i el desànim, i la desconfiança davant la utopia llunyana del Regne; de vegades preferim esclavituds que donen seguretat, abans que la incomoditat d’un desert, ni que porti a terra de llibertat. Ara és desert per a nosaltres; serà una vida de silenci, de pregària, de temptacions també, finalment de fe renovada... que ens portarà llibertat, la vida nova del Baptisme, del Regne.

 Ans deslliureu-nos de qualsevol mal.

  Crist morí una vegada per raó dels pecats. Ell, el just, va morir pels injustos, per conduir-nos a Déu. El seu cos va ser mort, però per l'Esperit fou retornat a la vida (1Pe). El compromís de Jesús és la seva vida donada, també amb creu; i per això font de nova vida pel poble, per a cada persona, ja per a la humanitat sencera... El mal es venç amb la força del bé, del compromís personal.

Per això anà a dur la seva proclama als esperits empresonats... (1Pe). Jesús vencedor de totes les morts “baixa als inferns” dels cors, de les situacions personals i socials de dolor i patiment, al cor del pecat; per portar esperança, llum, vida, ... per portar la nova creació de Déu.

  … se salvaren a través de l'aigua…, i l'aigua prefigurava el baptisme que ara us salva, i que no consisteix a deixar net el cos, sinó a demanar a Déu una consciència bona gràcies a la resurrecció de Jesucrist (1Pe). Aquesta és la nostra Pasqua, morir al pecat i ressuscitar amb Crist a l’amor, a vida nova; aquest és el significat del nostre Baptisme, encara viu i present, fecund, que novament renovem. És la resposta a la aliança de Déu, la nostra part de l’aliança.

 … se n'anà al cel, va rebre la submissió de les potestats i dels estols angèlics i està a la dreta de Déu (1Pe). Finalment, harmonia de cel i terra; … vivia entre els animals feréstecs i l'alimentaven els àngels… (Mc). Tornada a l’harmonia, a aquell Edèn inicial ara recuperat; i deslliurats de qualsevol mal, finalment.

 Aquella aigua del Baptisme encara és fecunda; és el nostre estil de vida sempre.

 

Mn. Miquel García Bailach

Comentaris