Divendres Sant - Passió del Senyor - 15 d'abril de 2022
5ena, PARAULA:
“DÉU MEU, DÉU MEU, PER QUÈ M’HAS ABANDONAT?”
“Aquell
dia,
apagaré el sol
al mig del cel,
en ple
dia s’enfosquirà la terra.
Ho dic
jo el Senyor.
Canviaré
en dol les vostres festes,
i en
complantes els vostres cants.
Tothom
es vestirà amb roba de sac
i es
raparà el cap,
com per
la mort d’un fill únic.
Aquest final
serà un dia amarg.”
Ho trobem transcrit en el capítol 8 versets del 9 al
10 del llibre del profeta Amós i
que es fan més presents que mai en la foscor que els evangelis sinòptics ens
descriuen: “Des del migdia fins a les tres de la tarda.”
Segons l’evangeli de Joan, aquesta foscor també ve
representada per l’absència,
l’absència de persones que acostumaven a estar amb Jesús. Dels deixebles, que
acovardits, no gosen acostar-se, les negacions de Pere, la traïció de Judes... A
la vora de la creu, ens diu Joan, només trobem a la mare de Jesús, “la
germana de la seva mare, Maria, muller de Cleofàs”, Maria Magdalena i
també aquell que ve anomenat com el “deixeble estimat”, on queda difuminada,
sembla ser, la persona del mateix Joan, apòstol. No oblidem també, la presència
d’aquells dos bandolers, que van recórrer amb Jesús, les seves darreres hores, “l’un
a la seva dreta i l’altre a la seva esquerra.” I “l’acompanyament”
pertorbador d’ombres, transformades en paraules d’escarni, mofa i burla, que
eren ganivetades dirigides amb precisió cruel al cor del Just, de l’Innocent,
de persones anònimes, com dels mateixos representants de la Llei: “Que
baixi ara de la creu perquè ho vegem i creguem!”
Des d’aquest esfereïdor mosaic, Jesús, “transfigurat”,
ara a la creu, en l’hora de la Misericòrdia i traspassat per l’odi del món,
crida amb tota la força: “Eloí, Eloí, ¿lemà sabactani? Que vol dir:
Deu meu, Déu meu, perquè m’has abandonat?”
Amb aquest bram, com sabem, Jesús fa seu el salm 22,
però no només el començament on queda reflectit l’esglai del qui se sent
abandonat per Déu, sinó, més aviat, tot el salm 22. En tot el salm, queda expressada la
experiència del tràngol viscut per Jesús en aquells moments. El salmista fa
néixer, des del més pregon del cor, la extrema fondària de sentir-se en una
fosca solitud on Déu sembla no respondre. En la suplica, hi ha un ressò de
llunyania i de fredor silenciosa on Déu és un miratge:
“Crido de dia
i no em respons, Déu meu
crido de nit,
sense repòs.”
“No
t’allunyis, que el perill és a prop
i no tinc qui
m’ajudi.”
“M’envolta
un ramat de braus...”
“...uns
lleons que destrossen i rugeixen...”
“M’envolta una munió de
gossos...”
I d’aquesta demanda, que arrenca en un vast desert
sense aigua ni llum de cap mena, es va aixecant un aire que porta esperança,
encara, com a suplica, però feta de confiança, malgrat l’estretor i l’ofec, que
el continua trasbalsant. Déu respon i el salmista prega, celebra juntament amb
tota l’assemblea, l’alliberament i la victòria del Déu que salva, del que fa un
himne i lloança per totes les generacions.
Xavier Artigas, diaca
(Reflexió feta a la Seu d’Ègara –
Esglésies de Sant Pere
Associació Ecumènica Cristians per
Terrassa)
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada